Wydanie: PRESS 04/2015
Publikować, nie donosić
Gdy dziennikarze śledczy, zamiast publikować informacje, składają doniesienia do prokuratury, dochodzi do wypaczenia funkcji mediów – przestrzega Mariusz Kowalewski.
Oglądam świetny materiał śledczy w „Magazynie ekspresu reporterów” TVP 2 ujawniający szemrane interesy policjantów drogówki, lecz pod koniec dziennikarze informują, że przekazali prokuraturze dowody zdobyte w trakcie dziennikarskiego śledztwa.
– Nie wiem, po co to zrobili – dziwi się Piotr Pytlakowski, dziennikarz śledczy „Polityki”. – Funkcją dziennikarzy jest zbieranie informacji i ich publikowanie, a nie donoszenie do prokuratury – dodaje. Robert Zieliński z TVN24.pl jest tego samego zdania: – Jesteśmy od przekazywania informacji opinii publicznej, a nie od składania donosów.
Styczeń 2014. „Wiadomości Wrzesińskie” publikują materiał poświęcony burmistrzowi Pyzdr. Ujawniają, że włodarz miasteczka po godzinach pracy w ratuszu dorabia jako inspektor nadzoru budowlanego. Tekst jest dobrze udokumentowany. Lecz ze zdumieniem czytam, że zanim dziennikarze upublicznili swoje śledztwo, powiadomili o jego ustaleniach Centralne Biuro Antykorupcyjne.
Wydawca programu z TVP 2 nie odpowiedział na moją prośbę o kontakt. Natomiast Tomasz Szternel, autor artykułu w „Wiadomościach Wrzesińskich”, tłumaczy: – Gdybyśmy nie powiadomili CBA, lokalnie nikt by się tą sprawą nie zajął. Wiedzieliśmy, że tutejsza prokuratura nie będzie się tym zajmowała. Śledczy oświadczyli nam, że oni współpracują z samorządami i będą chcieli się z tej sprawy wyłączyć.
Marcin Kącki, poznański dziennikarz „Gazety Wyborczej”, przyznaje, że w jego redakcji zdarzyło się, iż podległy mu dziennikarz mimo publikacji złożył doniesienie w opisywanych sprawach do prokuratury. – Dyskutowaliśmy o tym wielokrotnie. Mnie się to nie podoba, ale dziennikarz tłumaczył, że chce być skuteczny w tym, co robi, a sama publikacja tego nie gwarantuje – opowiada Kącki.
Tylko czy takie działania są zgodne z funkcją mediów?
Mariusz Kowalewski
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter