Wydanie: PRESS 01-02/2015
Podcasty 2.0
Podcasty wróciły do łask – dzięki Internetowi i smartfonom. Teraz media głowią się, jak na nich zarobić
W ciągu ostatniego roku spędzałam każdy dzień powszedni, próbując ustalić jedną rzecz. Gdzie pewnego dnia w 1999 roku znajdował się licealista godzinę po ostatnim dzwonku” – opowiada Sarah Koening. I chyba się opłaciło. Bo podcast „Serial” – efekt tych starań – zasubskrybowało tyle osób, że jeszcze przed premierą wszedł na pierwszą pozycję na liście amerykańskiego iTunes. Po niespełna trzech miesiącach liczba ściągnięć i odsłuchań tylko w iTunes przekroczyła 5 mln. O„Serialu” Amerykanie rozmawiają przy lunchu. Jako temat skutecznie konkuruje on z hitami z Netfliksa. W słuchawkach ćwiczącego na siłowni nowojorczyka coraz częściej zastępuje muzykę.
„Serial” to po prostu seria fabularyzowanych podcastów. Przygotowuje je pięcioosobowa grupa, która zasłynęła już popularną serią publicystyczną „The American Life” nadawaną przez chicagowskie radio publiczne WBEZ. Każdy sezon to inna opowieść. W pierwszej odsłonie autorzy podążają śladami morderstwa dokonanego w Baltimore w 1999 roku. Co tydzień opowiadają kolejny epizod. Śledztwu towarzyszyły kontrowersje, a według niektórych baza dowodowa, na podstawie której skazano ucznia lokalnego liceum, była wątła. Reporterka Sarah Koening odtwarza wydarzenia tamtych dni. Rozmawia ze świadkami, sprawdza alibi licealisty skazanego za zabójstwo, wsiada w samochód i sprawdza, czy morderca rzeczywiście mógł podążać taką trasą, jak twierdzili prokuratorzy. Analizuje zeznania obu stron. Jak twierdzi, sama nie wie, dokąd to wszystko ją zaprowadzi. Podróż odbywa wraz ze słuchaczami. Efekt? Podróż dźwiękowa na najwyższym poziomie: profesjonalnie przygotowana i nagrana. „To podcast, na jaki czekaliśmy” – zachwyca się Sarah Larson w „The New Yorker”. Można go pobierać za darmo przez iTunes, stronę WBEZ i oficjalną witrynę serii.
„Serial” nie jest wcale jedyny. Według badań firmy Edison Research w październiku ub.r. podcastów w sieci słuchało 15 proc. Amerykanów. Czyli niemal 40 mln ludzi. Apple ocenia, że w tym roku użytkownicy iTunes oraz iOS wcisną przy podcastach „play” 7 mld razy.
Nic dziwnego, że minionej jesieni „The New York Magazine” ogłosił renesans podcastów. Dla wielu – dość niespodziewany.
Adam Dąbrowski, Londyn
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter