Wydanie: PRESS 11/2012
Mocny program promocji prasy
Rafał Oracz apeluje, by wydawcy zaczęli dbać o swoje interesy
Podobno drugie co do ważności prawo skutecznego biznesu brzmi: „Dobra reklama nie potrzebuje produktu”. W odniesieniu do rynku mediów wydaje się, że tą zasadą kierują się wszyscy, tylko nie wydawcy prasy. Trudno znaleźć programy telewizyjne lub radiowe rozwodzące się tak jak dzienniki nad spadkiem liczby swoich odbiorców. A działalność Interactive Advertising Bureau od początku miała dla środowiska Internetu charakter raczej promocyjny niż kontrolny, jak to ma miejsce w przypadku Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Podążając więc za myślą, że dobra reklama nie potrzebuje produktu, postanowiłem sformułować kilka postulatów, które mogłyby realnie wpłynąć na publiczny odbiór prasy.
1 Przede wszystkim należy jak najszybciej wstrzymać dostęp do comiesięcznych raportów na temat sprzedaży gazet i magazynów. Dane te powinny być publikowane co pół roku jako raporty, stanowiąc przy okazji pretekst dla większych eventów promocyjnych. Praktyka ta jest stosowana z powodzeniem w innych krajach europejskich. Obecna sytuacja, wynikająca z koncentrowania się wydawców na wzajemnej kontroli, doprowadziła do patologii: sprzedaż egzemplarzowa stała się jedyną walutą, według której rynek ocenia kondycję prasy i porównuje to medium z innymi. Utrzymywanie tego stanu rodzi pytanie o sens istnienia Polskich Badań Czytelnictwa.
2 Dane ZKDP powinny być publikowane wyłącznie w formie specjalnie opracowanych raportów, najlepiej przy udziale renomowanej instytucji konsultingowej. Raporty powinny opisywać przede wszystkim generalne wnioski związane z pozycją wydawców na rynku mediów, nowe zjawiska i trendy w prasie, a dane ZKDP o sprzedaży traktować jako punkt wyjścia do ogólniejszych analiz znaczenia i wpływu prasy, zwłaszcza reklamy prasowej.
3 Zamiast danych o wysokości sprzedaży podstawą tworzenia opinii na temat rynku prasowego i poszczególnych tytułów powinny stać się dane o czytelnictwie i analizy PBC.
Rafał Oracz
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter