Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 09/2010

Nadużycie produktu

Mimo że walka z product placement w telewizji wydaje się z góry przegrana, wydawcy liczą, że choć jedną bitwę wygrają

Rysio z „Klanu” delektuje się smakiem kawy Cafe Prima Finezja. Komisarz Wolski z serialu „Nowa” na każdą akcję wyrusza samochodem marki Suzuki. Darii z „Klubu Szalonych Dziewic” zdarzyło się pakować do torby kosmetyki firmy AA Cosmetics, a Marcie z „Na Wspólnej” przyprawiać potrawy produktami firmy Kamis. Telefon komórkowy z logo Heyah mogli widywać widzowie „Pierwszej miłości”, a także słyszeć uwagę o tanich połączeniach zagranicznych tego operatora. 

Tymczasem wydawcy prasy walczą o to, by product placement był w polskiej telewizji jeśli nie zakazany, to na pewno ograniczony. Teraz taka forma promocji prawnie jest w Polsce zakazana, lecz teoria ma się nijak do praktyki. Wkrótce może się to zmienić, bo nowelizowana właśnie ustawa o radiofonii i telewizji ma wprowadzić zasady znajdujące się w unijnej dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych. Nakazuje ona państwom UE uregulować wiele nowych kwestii dotyczących rynku medialnego, w tym product placement. Jak to zrobi dane państwo – zależy od niego. Może zakazać lokowania, może je dopuścić całkowicie albo pod pewnymi warunkami.

W przygotowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekcie ustawy medialnej kwestię lokowania uregulowano w ten sposób, że product placement będzie się mógł legalnie pojawiać w utworach kinematograficznych, filmach, serialach oraz audycjach sportowych i rozrywkowych. Z zastrzeżeniem, że te ostatnie nie mogą być adresowane do dzieci. Taka forma promocji ma być wyraźnie oznaczona na początku i na końcu programu. Jak widać, jest to liberalne rozwiązanie, które niewiele zmieni w tym, co obecnie widzimy na ekranie. Dlatego wydawcy prasy protestują. W sprawie product placement ich stanowisko jest krótkie: zakazać całkowicie. Powód: zalegalizowanie tej formy promocji spowoduje dalszy odpływ pieniędzy do telewizji.

Sebastian Kucharski

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.