Zero Media kompletuje zespół  |  Prezes nadawcy poznańskiej Telewizji WTK  |  Akcja marketingowa #DrogieŚwięta pokazuje, że widać kryzys, ale w komunikacji PiS  |  Nowa praca byłego szefa TVP Polonia  |  Stacje z wigilijnymi koncertami kolęd  |  Lato z Radiem i Telewizją Polską  |  Oglądalność serialu "Czarna śmierć" w TVP 1  |  Biznes24 wprowadza zmiany  |  Eleven Sports  |  Widownia "Randki w ciemno" w Polsacie  |  Program Małgorzaty Rozenek-Majdan  |  Sweet.tv ma kolejne kanały FAST  |  Podcast Romana Czejarka "Heweliusz" na antenie  |  Grzegorz Nawacki ma więcej udziałów  |  Janusz Pindera wraca do zdrowia  |  Stanowski z największym zasięgiem  |  Wydawcy zwolnieni z obowiązku  |  Audioteka  |  SGGW szuka agencji  |  UNICEF Polska z kampanią  |  Netflix kupuje firmę tworzącą awatary  |  CBS News wycofuje reportaż o salwadorskim więzieniu z powodów politycznych  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Zero Media kompletuje zespół  |  Prezes nadawcy poznańskiej Telewizji WTK  |  Akcja marketingowa #DrogieŚwięta pokazuje, że widać kryzys, ale w komunikacji PiS  |  Nowa praca byłego szefa TVP Polonia  |  Stacje z wigilijnymi koncertami kolęd  |  Lato z Radiem i Telewizją Polską  |  Oglądalność serialu "Czarna śmierć" w TVP 1  |  Biznes24 wprowadza zmiany  |  Eleven Sports  |  Widownia "Randki w ciemno" w Polsacie  |  Program Małgorzaty Rozenek-Majdan  |  Sweet.tv ma kolejne kanały FAST  |  Podcast Romana Czejarka "Heweliusz" na antenie  |  Grzegorz Nawacki ma więcej udziałów  |  Janusz Pindera wraca do zdrowia  |  Stanowski z największym zasięgiem  |  Wydawcy zwolnieni z obowiązku  |  Audioteka  |  SGGW szuka agencji  |  UNICEF Polska z kampanią  |  Netflix kupuje firmę tworzącą awatary  |  CBS News wycofuje reportaż o salwadorskim więzieniu z powodów politycznych  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Zero Media kompletuje zespół  |  Prezes nadawcy poznańskiej Telewizji WTK  |  Akcja marketingowa #DrogieŚwięta pokazuje, że widać kryzys, ale w komunikacji PiS  |  Nowa praca byłego szefa TVP Polonia  |  Stacje z wigilijnymi koncertami kolęd  |  Lato z Radiem i Telewizją Polską  |  Oglądalność serialu "Czarna śmierć" w TVP 1  |  Biznes24 wprowadza zmiany  |  Eleven Sports  |  Widownia "Randki w ciemno" w Polsacie  |  Program Małgorzaty Rozenek-Majdan  |  Sweet.tv ma kolejne kanały FAST  |  Podcast Romana Czejarka "Heweliusz" na antenie  |  Grzegorz Nawacki ma więcej udziałów  |  Janusz Pindera wraca do zdrowia  |  Stanowski z największym zasięgiem  |  Wydawcy zwolnieni z obowiązku  |  Audioteka  |  SGGW szuka agencji  |  UNICEF Polska z kampanią  |  Netflix kupuje firmę tworzącą awatary  |  CBS News wycofuje reportaż o salwadorskim więzieniu z powodów politycznych  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 09/2010

Nadużycie produktu

Mimo że walka z product placement w telewizji wydaje się z góry przegrana, wydawcy liczą, że choć jedną bitwę wygrają

Rysio z „Klanu” delektuje się smakiem kawy Cafe Prima Finezja. Komisarz Wolski z serialu „Nowa” na każdą akcję wyrusza samochodem marki Suzuki. Darii z „Klubu Szalonych Dziewic” zdarzyło się pakować do torby kosmetyki firmy AA Cosmetics, a Marcie z „Na Wspólnej” przyprawiać potrawy produktami firmy Kamis. Telefon komórkowy z logo Heyah mogli widywać widzowie „Pierwszej miłości”, a także słyszeć uwagę o tanich połączeniach zagranicznych tego operatora. 

Tymczasem wydawcy prasy walczą o to, by product placement był w polskiej telewizji jeśli nie zakazany, to na pewno ograniczony. Teraz taka forma promocji prawnie jest w Polsce zakazana, lecz teoria ma się nijak do praktyki. Wkrótce może się to zmienić, bo nowelizowana właśnie ustawa o radiofonii i telewizji ma wprowadzić zasady znajdujące się w unijnej dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych. Nakazuje ona państwom UE uregulować wiele nowych kwestii dotyczących rynku medialnego, w tym product placement. Jak to zrobi dane państwo – zależy od niego. Może zakazać lokowania, może je dopuścić całkowicie albo pod pewnymi warunkami.

W przygotowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekcie ustawy medialnej kwestię lokowania uregulowano w ten sposób, że product placement będzie się mógł legalnie pojawiać w utworach kinematograficznych, filmach, serialach oraz audycjach sportowych i rozrywkowych. Z zastrzeżeniem, że te ostatnie nie mogą być adresowane do dzieci. Taka forma promocji ma być wyraźnie oznaczona na początku i na końcu programu. Jak widać, jest to liberalne rozwiązanie, które niewiele zmieni w tym, co obecnie widzimy na ekranie. Dlatego wydawcy prasy protestują. W sprawie product placement ich stanowisko jest krótkie: zakazać całkowicie. Powód: zalegalizowanie tej formy promocji spowoduje dalszy odpływ pieniędzy do telewizji.

Sebastian Kucharski

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.