Polak wśród laureatów tegorocznych Nagród Pulitzera. Za artykuły o fentanylu

Licząca już 109 lat Nagroda Pulitzera, przyznawana przez Columbia University, uważana jest za najwyższe wyróżnienie dziennikarskie (screen: YouTube/The Pulitzer Prizes)
Najwięcej tegorocznych Nagród Pulitzera zdobyli dziennikarze "The New York Times" – cztery. Trzy statuetki przyznano przedstawicielom "The New Yorker", dwie "The Washington Post". Wśród wyróżnionych jest także polski dziennikarz Antoni Słodkowski, który znalazł się w zespole Reutera nagrodzonym za dziennikarstwo śledcze.
W składzie ekipy agencji Reutera nagrodzonej za dziennikarstwo śledcze znalazł się Polak – Antoni Słodkowski. Nagroda została przyznana za serię artykułów opisujących międzynarodowy handel substancjami chemicznymi używanymi do produkcji fentanylu – narkotyku, który pochłonął życie ok. 450 tys. Amerykanów.
Druga nagroda Pulitzera w karierze Słodkowskiego
Słodkowski oraz Maurice Tamman, Laura Gottesdiener, Stephen Eisenhammer, Drazen Jorgica, Daisy Chung, Kristina Cooke, Michael Martiny i Shannon Stapleton w ramach siedmioczęściowego cyklu "Fentanyl Express" ujawnili, jak łatwo jest wejść w posiadanie składników potrzebnych do produkcji narkotyku.
Czytaj też: Polska odrabia straty w rankingu wolności prasy spowodowane polityką PiS
Wykazali też, że władze USA nie robią nic, aby powstrzymać ten śmiercionośny handel. Pracując w USA, Meksyku, Chinach i innych krajach zespół ujawnił, w jaki sposób chińscy dostawcy wykorzystywali amerykańskie przepisy handlowe, aby przemycać tanie chemikalia przy pomocy inspektorów celnych.
Antoni Słodkowski był też w zespole Reutera, który otrzymał nagrodę w roku 2019. Zespół agencji dostał Pulitzera za ujawnienie masakry muzułmanów Rohingja w Birmie oraz za zdjęcia migrantów na granicy z USA. Dwaj dziennikarze Reutera zajmujący się tamtą sprawą, Birmańczycy Wa Lone i Kyaw Soe Oo, zostali w Birmie skazani na siedem lat więzienia. Słodkowski kierował wtedy tamtejszą redakcją Reutera.
Nagrody dla "NYT", "WaPo" i "WSJ"
Najbardziej prestiżowe wyróżnienie po raz drugi z rzędu za Służbę Publiczną otrzymała organizacja non-profit ProPublica. Za teksty o kobietach w ciąży, które zmarły na skutek braku pomocy lekarzy w amerykańskich stanach, gdzie przepisy dotyczące aborcji są surowsze niż w innych częściach kraju.
Czytaj też: Głos Ameryki decyzją sądu apelacyjnego nie może wznowić działalności
"The New York Times" zdobył w tym roku jedną z czterech nagród Pulitzera za dziennikarstwo zagraniczne, m.in. za ujawnienie mechanizmów niepowodzenia Amerykanów w Afganistanie, relacjonowanie konfliktu w Sudanie (w tym zagranicznych wpływów i lukratywnego handlu złotem) oraz za serię zdjęć z próby zamachu na Donalda Trumpa.
The "Washington Post" zdobył nagrody za reportaże śledcze obrazujące atak na Trumpa, wnikliwe komentarze o wpływowych osobach i instytucjach. A także za satyryczny komiks byłej rysowniczki gazety, która odeszła po odrzuceniu jej pracy wyśmiewającej uległość mediów i firm technologicznych wobec Trumpa.
"The Wall Street Journal" wyróżniono za kronikę politycznych i osobistych przemian Elona Muska. W tym jego zwrotu ku konserwatywnej polityce, używania narkotyków oraz prywatnych rozmów z Władimirem Putinem.
Trudna sytuacja mediów pod rządami Trumpa
W dziedzinie literatury nagrodzono m.in. Percivala Everetta za powieść "James", nowatorską reinterpretację "Przygód Hucka Finna", ukazującą absurdy rasowej supremacji.
Czytaj też: Amerykańskie cła na filmy mogą uderzyć w polski festiwal na Manhattanie
Administratorka Nagród Pulitzera, Marjorie Miller, otwierając ceremonię, zwróciła uwagę na trudną sytuację mediów i wydawców w USA pod rządami Donalda Trumpa.
Licząca już 109 lat Nagroda Pulitzera, przyznawana przez Columbia University, uważana jest za najwyższe wyróżnienie dziennikarskie.
PEŁNA LISTA LAUREATÓW NAGRÓD PULITZERA 2025
Służba publiczna: Kavitha Surana, Lizzie Presser, Cassandra Jaramillo i Stacy Kranitz z ProPublica
News: redakcja "The Washington Post"
Dziennikarstwo śledcze: redakcja Reutera
Dziennikarstwo sprawozdawcze: Azam Ahmed, Matthieu Aikins i Christina Goldbaum z "The New York Times"
Dziennikarstwo lokalne: Alissa Zhu, Nick Thieme i Jessica Gallagher z "The Baltimore Banner i "The New York Times"
Dziennikarstwo krajowe: redakcja "Wall Street Journal"
Dziennikarstwo międzynarodowe: Declan Walsh i redakcja "The New York Times"
Reportaż: Mark Warren, współpracownik "Esquire"
Komentarz: Mosab Abu Toha, współpracownik "The New Yorker"
Krytyka: Alexandra Lange, współpracowniczka Bloomberg CityLab
Opinia: Raj Mankad, Sharon Steinmann, Lisa Falkenberg i Leah Binkovitz z "Houston Chronicle"
Ilustrowane reportaże i komentarze: Ann Telnaes z "The Washington Post"
Fotografia z dziedziny breaking news: Doug Mills z "The New York Times"
Fotografia fabularna: Moises Saman, współpracownik "The New Yorker"
Reportaż audio: "The New Yorker"
Beletrystyka: "James" – Percival Everett
Dramat: "Purpose" – Brendan Jenkins
Historia: "Combee: Harriet Tubman, the Combahee River Raid, and Black Freedom During the Civil War" – Edda L. Fields-Black (Oxford University Press)
Biografia: "Native Nations: A Millennium in North America" – Kathleen DuVal (Random House)
Pamiętnik lub autobiografia: "Feeding Ghosts: A Graphic Memoir" – Tessa Hulls (MCD)
Poezja: "New and Selected Poems" – Marie Howe (W. W. Norton & Company)
Literatura faktu: "To the Success of Our Hopeless Cause: The Many Lives of the Soviet Dissident Movement" – Benjamin Nathans (Princeton University Press)
Muzyka: "Sky Island" – Susie Ibarra
Nagroda Specjalna: Chuck Stone
Specjalne wyróżnienie przyznano zmarłemu w 2014 roku Chuckowi Stone za jego pionierską pracę jako dziennikarza zajmującego się Ruchem Praw Obywatelskich, pierwszego czarnoskórego felietonisty w "Philadelphia Daily News" oraz za współzałożenie 50 lat temu Krajowego Stowarzyszenia Czarnych Dziennikarzy.
Czytaj też: Netflix i inne platformy już tracą na decyzji o wprowadzeniu 100 proc. ceł na filmy produkowane za granicą
(MAC, 06.05.2025)
