Facebook testuje pobieranie opłat od użytkowników za udostępnianie linków
Posunięcie to uderzy w redakcje i innych wydawców mediów, ponieważ może uniemożliwić ich użytkownikom udostępnianie treści (fot. Pexels.com)
Facebook rozpoczął testowanie systemu pobierania opłat za udostępnianie linków internetowych. Właściciel platformy, koncern Meta, poinformował, że w ramach testów na ograniczonej liczbie użytkowników osoby nieposiadające płatnej subskrypcji Meta Verified kosztującej ponad 10 euro miesięcznie mogą publikować tylko dwa linki zewnętrzne na miesiąc.
Organizacje informacyjne nie są objęte testem. Jednak posunięcie to uderzy w redakcje i innych wydawców mediów, ponieważ może uniemożliwić ich użytkownikom udostępnianie treści.
Czytaj też: Udziałowiec Warner Bros. Discovery wbrew decyzji zarządu jest otwarty na ofertę Paramountu
Wydawcy odnotowali już ogromny spadek ruchu online po decyzji Meta z 2023 roku o zmniejszeniu priorytetu treści informacyjnych i przejściu na prezentowanie większej liczby filmów oraz krótkich wiralowych treści. Ruch z Facebooka na strony informacyjne wzrósł na początku br., ale spadł o 50 proc. w ciągu kolejnych miesięcy.
W zrzutach ekranu udostępnionych przez użytkowników Facebook ostrzega: "Niektóre profile na Facebooku bez Meta Verified będą mogły udostępniać tylko dwa organiczne [tj. darmowe] posty miesięcznie. Subskrybuj Meta Verified, aby udostępniać więcej linków na Facebooku, a także uzyskać odznakę weryfikacji i dodatkowe korzyści".
Czytaj też: Wprowadzenie przez Google wyszukiwania AI uderzyło głównie w serwisy informacyjne
(MAC, 22.12.2025)










