Wprowadzenie przez Google wyszukiwania AI uderzyło głównie w serwisy informacyjne
Wyszukiwanie AI Google najmniej zaszkodziło serwisom specjalistycznym (fot. materiały prasowe)
Po niemal dwóch miesiącach od wprowadzenia przez Google usługi wyszukiwania AI (AI Search) najbardziej tracą serwisy z kategorii "Informacje i publicystyka – ogólne", najmniej specjalistyczne serwisy o zdrowiu i medycynie.
Google wprowadzał w Polsce wyszukiwanie AI między 8 a 12 października. Już październikowe wyniki Mediapanelu wskazywały na tendencję spadkową w przypadku dużych serwisów informacyjnych.
Za główną część spadków odpowiada mobile
W mniejszym stopniu zmiana dotknęła serwisów z informacjami lokalnymi i regionalnymi, do których użytkownicy docierają, wpisując w wyszukiwarkę tytuł regionalnego dziennika lub serwisu.
Czytaj też: Ile czasu dziennie spędzamy w internecie? Dane o nawykach użytkowników
– Spadki liczby użytkowników odnotowane w październiku 2025 roku (w stosunku do września) występują w większości serwisów zagregowanych w kategoriach Informacje i publicystyka – ogólne oraz Sport. Nie obserwujemy ich natomiast w kategorii Zdrowie i medycyna. Nie jest to więc tendencja ogólna – potwierdza Michał Kwiecień, audience measurement expert z firmy Gemius.
Jak dodaje Kwiecień, za główną część spadków odpowiada platforma mobile (zjawisko to w znacznie mniejszym stopniu dotyczy komputerów stacjonarnych). – Porównaliśmy dane o liczbie użytkowników dla głównych serwisów w kategorii "Informacje i publicystyka – ogólne", czyli (Onet, Wirtualna Polska, Interia, Tvn24.pl) w rozbiciu na źródła ruchu – mówi Kwiecień. – Z analizy wynika, że liczba użytkowników z wszystkich źródeł uległa obniżeniu, ale w przypadku dwóch z nich spadek jest zdecydowanie bardziej istotny – dodaje.
Te dwie kategorie to search, który był źródłem dostarczającym w październiku średnio o 25 proc. użytkowników mniej niż we wrześniu i content aggregator (spadek o 21 proc.). Spadek liczby realnych użytkowników z pozostałych trzech źródeł ruchu (referral, social i direct) był mniej znaczący i wynosił średnio 16 proc.
Tryb AI nie jest jedyną przyczyną
Jak wskazuje ekspert Gemiusa, na spadek liczy użytkowników ze źródła search może wpływać wprowadzenie trybu AI w wyszukiwarce. Z tego źródła pochodzi średnio 53 proc. użytkowników serwisów informacyjnych.
Czytaj też: KE nałożyła na platformę X 120 mln euro kary. Musk chce rozwiązania Unii Europejskiej
– Z naszej analizy wynika jednak, że nie jest to jedyna przyczyna tej sytuacji. Duży wpływ miały na nią również spadki notowane w przypadku content agregatorów, co ma tym większe znaczenie, że jest to źródło generujące największą część użytkowników: średnio 74 procent serwisów informacyjnych – stwierdza.
– Spadki z pozostałych źródeł ruchu, choć procentowo mniejsze, również wpłynęły na łączny wynik kategorii. Trzeba jednak pamiętać, że odpowiadają one za przyciągnięcie do serwisów informacyjnych mniejszej części użytkowników: referral 45 procent, social oraz direct po 15 procent. Nie jesteśmy jednak w stanie stwierdzić, w jakim dokładnie stopniu zmniejszenie liczby użytkowników pochodzących z poszczególnych źródeł ruchu odpowiada za cały widoczny spadek zasięgu – podsumowuje Michał Kwiecień.
Czytaj też: Rosja zablokowała Snapchata i FaceTime'a, podczas gdy propagandyści atakują UE
(PAR, 08.12.2025)










