Dziennikarze "Faktów" w reklamie  |  Kampania wyborcza w social mediach  |  Udział streamingu w oglądalności na telewizorach  |  Digital Network prognozuje jeszcze lepsze wyniki  |  TVP Sport z prawami  |  Program Doroty Szelągowskiej w TVN  |  Widownia "Dobry wieczór Polsko" w Polsat News  |  Serwis Sweet.tv poszerzył ofertę  |  TVP 2 pokaże program o kuchni polskiej  |  Radio Yanosik  |  Talk-show "Mówię Wam" w TVN Siedem będzie trwać dłużej  |  "Wieści Rolnicze"  |  Bezpłatne szkolenia Parlamentu Europejskiego dla młodych dziennikarek i dziennikarzy  |  Zanim użytkownik zostanie subskrybentem, trzeba go dobrze poznać  |  Aldi przedłuża współpracę  |  Client digital lead w Mediahub  |  Unilever  |  Platforma X podnosi cenę Premium+ do 50 dol.  |  Meta położy najdłuższy na świecie kabel podmorski  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dziennikarze "Faktów" w reklamie  |  Kampania wyborcza w social mediach  |  Udział streamingu w oglądalności na telewizorach  |  Digital Network prognozuje jeszcze lepsze wyniki  |  TVP Sport z prawami  |  Program Doroty Szelągowskiej w TVN  |  Widownia "Dobry wieczór Polsko" w Polsat News  |  Serwis Sweet.tv poszerzył ofertę  |  TVP 2 pokaże program o kuchni polskiej  |  Radio Yanosik  |  Talk-show "Mówię Wam" w TVN Siedem będzie trwać dłużej  |  "Wieści Rolnicze"  |  Bezpłatne szkolenia Parlamentu Europejskiego dla młodych dziennikarek i dziennikarzy  |  Zanim użytkownik zostanie subskrybentem, trzeba go dobrze poznać  |  Aldi przedłuża współpracę  |  Client digital lead w Mediahub  |  Unilever  |  Platforma X podnosi cenę Premium+ do 50 dol.  |  Meta położy najdłuższy na świecie kabel podmorski  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dziennikarze "Faktów" w reklamie  |  Kampania wyborcza w social mediach  |  Udział streamingu w oglądalności na telewizorach  |  Digital Network prognozuje jeszcze lepsze wyniki  |  TVP Sport z prawami  |  Program Doroty Szelągowskiej w TVN  |  Widownia "Dobry wieczór Polsko" w Polsat News  |  Serwis Sweet.tv poszerzył ofertę  |  TVP 2 pokaże program o kuchni polskiej  |  Radio Yanosik  |  Talk-show "Mówię Wam" w TVN Siedem będzie trwać dłużej  |  "Wieści Rolnicze"  |  Bezpłatne szkolenia Parlamentu Europejskiego dla młodych dziennikarek i dziennikarzy  |  Zanim użytkownik zostanie subskrybentem, trzeba go dobrze poznać  |  Aldi przedłuża współpracę  |  Client digital lead w Mediahub  |  Unilever  |  Platforma X podnosi cenę Premium+ do 50 dol.  |  Meta położy najdłuższy na świecie kabel podmorski  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Lipiec 07, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Serwis Trójmiasto.pl zamieścił film z samobójczego skoku. Członek REM: "Nie odważyłbym się"

Redakcja nie zdecydowała się maskować postaci na zdjęciu, ponieważ mężczyzna przeżył. Tu ujęcie z dalekim planem – niestety były też plany bliskie (screen: Trojmiasto.pl)

Na stronie serwisu Trójmiasto.pl pojawił się film przedstawiający człowieka skaczącego ze słupa wysokiego napięcia. Film został nadesłany przez czytelnika portalu i opublikowany bez żadnych modyfikacji: maskowania postaci czy jej blurowania. Publikacja wywołała dyskusję nad zasadnością umieszczania takich materiałów w mediach.

Michał Stąporek, zastępca redaktora naczelnego serwisu, wyjaśnia, że sama publikacja materiału o desperacie wynikała z dynamicznej sytuacji.

"Podjęliśmy decyzję o publikacji"

– Najpierw otrzymaliśmy informację, że te człowiek spadł. Pojawił się komentarz policji, że mógł się poślizgnąć. Potem dostaliśmy od czytelnika film, na którym widać, że mężczyzna celowo skoczył – relacjonuje Michał Stąporek w rozmowie z „Presserwisem". – Konsultowaliśmy to w swoim gronie wieczorem i podjęliśmy decyzję o publikacji po otrzymaniu informacji, że on ten skok przeżył, otrzymał pomoc medyczną i trafił do szpitala. Nawet nie stracił przytomności.

Czytaj też: DoRzeczy.pl ma przez trzy dni przepraszać Leszka Szymowskiego za tekst Cezarego Gmyza

Stąporek przyznaje, że w serwisie pojawia się wiele opisów drastycznych sytuacji. – Natomiast śmierci człowieka nigdy byśmy nie pokazali – tłumaczy i dodaje, że redakcja otrzymywała takie zdjęcia, ale nigdy nie pojawiły się na stronach Trójmiasto.pl.

– Zdarza nam się pokazywać drastyczne materiały dotyczące zwierząt, które poniosły śmierć. Ale takie zdjęcia publikujemy zapikslowane lub zblurowe. Użytkownik może zobaczyć zdjęcia bez takiego maskowania, ale dopiero po kliknięciu w link ostrzegający o drastyczności obrazów – wyjaśnia wicenaczelny.

Członek REM: "Dziś rządzi klikalność"

Stąporek odnosi się również do braku w materiale informacji o źródłach pomocy dla osób w kryzysie psychicznym. Takie informacje pojawiają się od kilku lat w polskich serwisach pod materiałami opisującymi próby targnięcia się na życie. Jest to zgodne z wytycznymi psychologów, a także publikacji "Rola mediów w promocji zdrowia psychicznego i w zapobieganiu samobójstwom. Poradnik dla pracowników mediów", którą promuje Ministerstwo Zdrowia. Jest to praca grupy ds. mediów przy zespole roboczym ds. prewencji samobójstw i depresji przy Radzie ds. Zdrowia Publicznego Ministerstwa Zdrowia. Napisano tam m.in.: "Pomocowym sposobem podejścia do tematu jest np. podkreślenie, że kryzys przemija i zachęcenie odbiorcy opisem, grafiką i tytułem do skorzystania w sytuacjach kryzysu psychicznego z myślami samobójczymi z bezpłatnego, dostępnego przez 24/7 numeru pomocowego".

Czytaj też: Muzyk i youtuber Łukasz Poszwa będzie się sądził z KRRiT. Świrski nałożył na niego karę 10 tys. zł

– Publikujemy takie informacje w opisach czy analizach historii, które się wydarzyły, wtedy te komunikaty zamieszczamy wraz z linkami do instytucji, które udzielają pomocy. Środowy materiał powstawał na gorąco, tworzony przez dziennikarza dyżurnego. W takich momentach nie zawsze pamięta się o zamieszczeniu tej klauzuli – mówi Stąporek.

– Musimy rozważyć dwa dobra: prawo człowieka do bycia poinformowanym i prawo do ochrony prywatności i ochrony uczuć rodzinnych – zauważa Andrzej Krajewski, wieloletni dziennikarz, także korespondent zagraniczny, członek Rady Etyki Mediów. – Ja nie widzę tu przewagi prawa do tego pierwszego dobra. Nawet gdyby chodziło o osobę publiczną – też bym się na taką publikację nie odważył. Uważam, że taka publikacja jest nieuzasadniona. 

Krajewski zdaje sobie sprawę, że tego typu publikacje mogą wynikać z postępującej tabloidyzacji mediów. – Takiego materiału można by w ogóle nie zamieścić, ale cóż, dziś rządzi klikalność.

Czytaj też: TVP właścicielem ośrodków wypoczynkowych, w tym apartamentów, sauny, chlewni i stodoły

(PAR, 07.07.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.