Wynagrodzenia w branży marketingowej nadal rosną, ale wolniej niż rok temu
Zarobki w branży marketingowej wciąż rosną (fot. Pixabay)
Średnie miesięczne zarobki account directora w zeszłym roku to 13,6 tys. zł. Z kolei art director miał pensję na poziomie 8,2 tys. zł. W sumie w agencjach reklamowych i mediowych przeciętne wynagrodzenia w 2018 roku wzrosły względem roku wcześniejszego o 3,2 proc.
Tak wynika z najnowszego badania wynagrodzeń w branży marketingowej za 2018 rok przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. Wzrost pensji jest jednak nieco niższy niż w badaniu za rok 2017, kiedy wynosił on 6 proc.
Z badania SMK SAR wynika, że account director zarabia miesięcznie 13,6 tys zł (rok temu - 13,1 tys. zł), account manager – 7,9 tys. zł (7,8 tys. zł), a account executive – 5,8 tys. zł (5,5 tys. zł). Z kolei na stanowiskach kreatywnych najwięcej zarabiają: senior copywriter – 11,1 tys. zł (bez zmian), senior art director – 11,4 tys. zł (10,9 tys. zł), art director – 8,2 tys. zł (8,3 tys. zł), copywriter – 7,7 tys. zł (7,3 tys. zł).
Zarobki w digitalu to: web developer - 8,3 tys. zł (w poprzednim badaniu to stanowisko nie było uwzględnione), motion designer/animator – 7,3 tys. zł (7,5 tys. zł) i performance specialist – 6,6 tys. zł (6,4 tys. zł). Płaca media menedżera w domu mediowym to ok. 11 tys. zł (10,7 tys. zł), senior media plannera - 7,5 tys. zł (bez zmian), a media plannera – 6 tys. zł (5,5 tys. zł).
Wśród stawek godzinowych w czołówce są: group creative director brand design – 430 zł (420 zł w zeszłym roku) oraz executive creative director – 400 zł (bez zmian). Z kolei account manager za godzinę pracy może otrzymać 200 zł (bez zmian), junior copywriter - 150 zł (170 zł).
Kluczowym wskaźnikiem określającym stan branży jest poziom uzyskiwanych przychodów. Jak pokazuje badanie, 68 proc. firm zakończyło pod tym względem rok 2018 sukcesem - zwiększając przychody lub co najmniej utrzymując je na dotychczasowym poziomie.
Branża patrzy z optymizmem na bieżący rok: 84 proc. firm zakłada, że ich sytuacja będzie nie gorsza niż w roku minionym, również 84 proc. badanych organizacji oczekuje zwiększenia liczby pracowników albo co najmniej utrzymania jej na dotychczasowym poziomie.
Kwoty podane w badaniu obejmują wartość stałej płacy zapisaną w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT) w wymiarze miesięcznym. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje premii, prowizji i honorarium zmiennego.
Analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, mediowych oraz agencji eventowych i brand design, przeprowadziła firma Willis Towers Watson Polska. W tegorocznej edycji badania wzięły udział 63 organizacje, które przekazały łącznie informacje o wynagrodzeniach ponad 5 tys. osób.
(AMS, 01.07.2019)