#MeToo po polsku, formacja Kulson, tęczowy Jacek
Press 01-02/2018
Wydawcy „Faktów” TVN twierdzą, że za pracę z Wojciechem Bojanowskim powinni dostawać specjalny dodatek ze względu na zagrożenie kardiologiczne. W szczerej rozmowie z „Press” Dziennikarz Roku 2017 ujawnia m.in. swój sposób na zatrudnienie się w redakcji i dlaczego został dowódcą statku powietrznego.
„Nazywanie Piotra Szczęsnego zwykłym samobójcą jest niestosowne, bo oznacza bagatelizowanie tego, co zrobił” – twierdzą jedni. A inni: - „Nie można skupiać się na motywie politycznym, bagatelizując chorobę tego człowieka”. Poruszający tekst o Zwykłym Szarym Człowieku, któremu nie udało się obudzić mediów.
Wojciech Cejrowski jest najlepszym przykładem na skuteczność zasady: nieważne, jak o tobie mówią, ważne, żeby nie przekręcali nazwiska. Celebryta odgrywający kołtuna, który dobrze ustawił się biznesowo, wmawia ludziom, że idzie „boso przez świat” - a oni mu wierzą.
Francuska agencja AFP nie puściła wypowiedzi polskiego ministra obrony, bo w centrali nie uwierzyli, że mógł tak powiedzieć. Niemieckiego korespondenta redakcja prosi o wyjaśnienie „stanu ducha polskiego społeczeństwa”. Korespondenta czeskiej telewizji koledzy przy piwie pytają, o co tym Polakom chodzi. Nasz dziwny kraj trafił na czołówki światowych mediów.
Szybka reakcja polskich redakcji na oskarżenia autorek Codziennika Feministycznego wobec Jakuba Dymka i Michała Wybieralskiego zaskoczyła tych, którzy pamiętają, jak opornie reagowała branża na sprawę Kamila Durczoka. Czy Dymek i Wybieralski staną się rodzajem straszaka na innych?
Pokaż mi swoje favy, a powiem ci, kim jesteś – Stanisław M. Stanuch przeanalizował konta dziennikarzy na Twitterze, by poznać, w reakcji na czyje tweety najczęściej klikają serduszko. W tym rankingu dziennikarskiego Twittera wcale nie popularność publicysty czy komentatora decyduje o miejscu w czołówce.
Internetowa branża chętnie ją nagradza, a media pieszczą. Barbara Sołtysińska, twórczyni indaHash, szybko została okrzyknięta królową polskiego internetu. Ile w tym jest jej ciężkiej pracy, ile wyczucia rynku, a ile umiejętnego PR – przeczytaj w „Press”.
Jeden zamienił największe radio na mniejsze, inny radio na telewizję, jeszcze inny zostawił internet dla prasy i ze zdumieniem obserwuje, że słowo drukowane wciąż działa. Dziennikarze, którzy w 2017 roku zmienili pracę, szukali przede wszystkim lepszych pensji lub etatów – a pod tym względem oferta redakcji jest coraz uboższa.
66,4 proc. pytanych przez PressInstitute dziennikarzy twierdzi, że wizerunek policji się pogorszył, a 70,2 proc. - że w ostatnich latach ta formacja mundurowa stała się bardziej upolityczniona. Fachowcy przestrzegają, że policja staje się narzędziem w rękach rządzących - a policja na to: „Dołącz do drużyny Kulsona”.
Galina Timczenko jest jak marszałek Kutuzow: wprawdzie przegrała prowadzenie serwisu Lenta.ru w Moskwie, ale się nie poddała – i stworzyła jeszcze lepszy serwis o Rosji, tylko w Rydze. Jej portal Meduza zadziwia specjalistów z Zachodu jakością i ciekawymi rozwiązaniami. Tu nawet reklamy muszą przejść fact-checking.
Dwudziestoparolatkowie zaczynają kierować redakcjami. Bez kompleksów z powodu braku doświadczenia, bez frustracji z powodu gorszej sytuacji w mediach, z przewagą sprawniejszego poruszania się w social mediach. W „Press” tłumaczą, dlaczego nadają się już na takie stanowiska.
Dwudziestoparolatkowie zaczynają kierować redakcjami. Bez kompleksów z powodu braku doświadczenia, bez frustracji z powodu gorszej sytuacji w mediach, z przewagą sprawniejszego poruszania się w social mediach. W „Press” tłumaczą, dlaczego nadają się już na takie stanowiska.
Stworzyli kanał Emce kwadrat, by krótko wyjaśniać naukowe zagadnienia. Dziś ich widzowie życzą sobie, by robili coraz więcej i coraz dłużej – i chwalą za fajny product placement. Huyen Pham i Marcin Hguyen opowiadają, dlaczego występ w telewizji śniadaniowej to stres dla youtubera i że nie wszystko zrobią dla sponsora.
Sekcja specjalna: „Panorama Reklamy” - czyli ocena rynku reklamowego w 2017 roku przeprowadzona przez redakcję „Press”. Analiza 105 agencji reklamowych i domów mediowych: osiągnięcia, kondycja firmy, inwestycje w ludzi i usługi, nowi klienci, wyniki finansowe. Wyróżnienia dla wybijających się na rynku firm.
Nie oglądałeś – to zobacz! W najnowszym „Press” relacja z gali Grand Press 2017. Ważne słowa, które padły ze sceny. Laureaci nagród Grand Press. Jak głosowały redakcje na Dziennikarza Roku.
(02.01.2018)