Media nie wzmacniają działów zagranicznych  |  Pożegnanie z Radiem Zet  |  Koszty nabycia przez Orange Polska sześciu lokalnych operatorów kablowych  |  Partner zarządzający w Foap  |  Kanał ViDoc TV po opuszczeniu MUX 8  |  Dyrektor cyberbezpieczeństwa i architektury systemów w RAS Polska  |  Nowy program w ramówce Active Family  |  Przewodniczący rady nadzorczej MOC TV  |  Oglądalność "Mistrzowskich pojedynków. Eternal Glory" w TVN  |  Kanał muzyczny RMF Genzie  |  Kompania Piwowarska wybiera agencję  |  Lidl szuka  |  Komunikacja Adidasa w Europie Wschodniej  |  Senior consultant w Stars  |  Trzy agencje w przetargu  |  ProSiebenSat.1 zwolni 500 osób  |  Rumble zablokowany w Brazylii decyzją Sądu Najwyższego  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 33 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Media nie wzmacniają działów zagranicznych  |  Pożegnanie z Radiem Zet  |  Koszty nabycia przez Orange Polska sześciu lokalnych operatorów kablowych  |  Partner zarządzający w Foap  |  Kanał ViDoc TV po opuszczeniu MUX 8  |  Dyrektor cyberbezpieczeństwa i architektury systemów w RAS Polska  |  Nowy program w ramówce Active Family  |  Przewodniczący rady nadzorczej MOC TV  |  Oglądalność "Mistrzowskich pojedynków. Eternal Glory" w TVN  |  Kanał muzyczny RMF Genzie  |  Kompania Piwowarska wybiera agencję  |  Lidl szuka  |  Komunikacja Adidasa w Europie Wschodniej  |  Senior consultant w Stars  |  Trzy agencje w przetargu  |  ProSiebenSat.1 zwolni 500 osób  |  Rumble zablokowany w Brazylii decyzją Sądu Najwyższego  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 33 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Media nie wzmacniają działów zagranicznych  |  Pożegnanie z Radiem Zet  |  Koszty nabycia przez Orange Polska sześciu lokalnych operatorów kablowych  |  Partner zarządzający w Foap  |  Kanał ViDoc TV po opuszczeniu MUX 8  |  Dyrektor cyberbezpieczeństwa i architektury systemów w RAS Polska  |  Nowy program w ramówce Active Family  |  Przewodniczący rady nadzorczej MOC TV  |  Oglądalność "Mistrzowskich pojedynków. Eternal Glory" w TVN  |  Kanał muzyczny RMF Genzie  |  Kompania Piwowarska wybiera agencję  |  Lidl szuka  |  Komunikacja Adidasa w Europie Wschodniej  |  Senior consultant w Stars  |  Trzy agencje w przetargu  |  ProSiebenSat.1 zwolni 500 osób  |  Rumble zablokowany w Brazylii decyzją Sądu Najwyższego  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 33 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 10/2013

Ranking agencji PR

Branża public relations potrafi nie tylko zyskać na kryzysie, lecz jako jedna z nielicznych nie zmniejsza zatrudnienia

Działania z zakresu public affairs, doradztwa strategicznego i w sytuacjach kryzysowych, a także CSR, PR w Internecie i PR produktowy – te usługi cieszyły się największym zainteresowaniem klientów agencji public relations w 2012 roku. Podobnie jest w tym roku. – Standardowy PR nadal stanowi większość dochodów, jednak technologie i zwyczaje wymuszają na nas modyfikację usług – mówi Mariusz Pleban, prezes agencji Multi Communications. Jako dochodowe i przyszłościowe wymienia projekty interaktywne i w social mediach. Oprócz agencji interaktywnych to właśnie firmy PR są beneficjentami rozwoju sieci: zarabiają przede wszystkim na dostarczaniu treści. Poza tym, gdy coraz większe znaczenie ma bezpośredni kontakt z klientem, rośnie popyt na różnego rodzaju eventy. Wzrasta też znaczenie konsultacji społecznych. Branża PR zmierza więc w kierunku jak najszerszego zakresu usług, w tym reklamowych.

Czy to dobrze? – Nie ma w Polsce jednolitej definicji public relations, tak samo zresztą jak public affairs, lobbingu i wielu innych dziedzin związanych z komunikacją. Do polskiego PR zalicza się praktycznie każdą działalność marketingową – zwraca już od kilku lat uwagę Piotr Czarnowski, prezes First PR. Na co zwolennicy zintegrowanej komunikacji marketingowej wskazują, że i owszem – ale jest to trend obserwowany w komunikacji na całym świecie. – Nowoczesna komunikacja posługuje się różnymi narzędziami, także reklamowymi – uważa Paweł Trochimiuk, prezes Partner of Promotion.

Łączne przychody rosną

W ósmym rankingu agencji public relations sporządzonym według przychodów ogółem za 2012 rok ujęliśmy 36 agencji, które odpowiedziały na naszą ankietę. 27 z nich jest zrzeszonych w Związku Firm Public Relations. Udostępnione dane dotyczące przychodów firm i ich zysków weryfikowaliśmy ze sprawozdaniami finansowymi z Krajowego Rejestru Sądowego lub dokumentami złożonymi przez firmy w urzędach skarbowych.

Joanna Sędek

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.