Wydanie: PRESS 10/2013
Ranking agencji PR
Branża public relations potrafi nie tylko zyskać na kryzysie, lecz jako jedna z nielicznych nie zmniejsza zatrudnienia
Działania z zakresu public affairs, doradztwa strategicznego i w sytuacjach kryzysowych, a także CSR, PR w Internecie i PR produktowy – te usługi cieszyły się największym zainteresowaniem klientów agencji public relations w 2012 roku. Podobnie jest w tym roku. – Standardowy PR nadal stanowi większość dochodów, jednak technologie i zwyczaje wymuszają na nas modyfikację usług – mówi Mariusz Pleban, prezes agencji Multi Communications. Jako dochodowe i przyszłościowe wymienia projekty interaktywne i w social mediach. Oprócz agencji interaktywnych to właśnie firmy PR są beneficjentami rozwoju sieci: zarabiają przede wszystkim na dostarczaniu treści. Poza tym, gdy coraz większe znaczenie ma bezpośredni kontakt z klientem, rośnie popyt na różnego rodzaju eventy. Wzrasta też znaczenie konsultacji społecznych. Branża PR zmierza więc w kierunku jak najszerszego zakresu usług, w tym reklamowych.
Czy to dobrze? – Nie ma w Polsce jednolitej definicji public relations, tak samo zresztą jak public affairs, lobbingu i wielu innych dziedzin związanych z komunikacją. Do polskiego PR zalicza się praktycznie każdą działalność marketingową – zwraca już od kilku lat uwagę Piotr Czarnowski, prezes First PR. Na co zwolennicy zintegrowanej komunikacji marketingowej wskazują, że i owszem – ale jest to trend obserwowany w komunikacji na całym świecie. – Nowoczesna komunikacja posługuje się różnymi narzędziami, także reklamowymi – uważa Paweł Trochimiuk, prezes Partner of Promotion.
Łączne przychody rosną
W ósmym rankingu agencji public relations sporządzonym według przychodów ogółem za 2012 rok ujęliśmy 36 agencji, które odpowiedziały na naszą ankietę. 27 z nich jest zrzeszonych w Związku Firm Public Relations. Udostępnione dane dotyczące przychodów firm i ich zysków weryfikowaliśmy ze sprawozdaniami finansowymi z Krajowego Rejestru Sądowego lub dokumentami złożonymi przez firmy w urzędach skarbowych.
Joanna Sędek
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter