Media przygotowują się do 33. finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy   |  Nowy poranny program telewizji wPolsce24  |  Jak się ogląda nowy program Iwony Kutyny w Polsat News  |  Nowy prezes Grupy Freundschaft  |  Kolejne odejścia z "Dziennika Gazety Prawnej"  |  Pasmo emisji drugiego sezonu "Zatoka szpiegów" w TVP 1   |    Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | Od początku stycznia w salonach prasowych nowy numer magazynu "Press" | Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru.  |

 Media przygotowują się do 33. finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy   |  Nowy poranny program telewizji wPolsce24  |  Jak się ogląda nowy program Iwony Kutyny w Polsat News  |  Nowy prezes Grupy Freundschaft  |  Kolejne odejścia z "Dziennika Gazety Prawnej"  |  Pasmo emisji drugiego sezonu "Zatoka szpiegów" w TVP 1   |    Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | Od początku stycznia w salonach prasowych nowy numer magazynu "Press" | Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru.  |

 Media przygotowują się do 33. finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy   |  Nowy poranny program telewizji wPolsce24  |  Jak się ogląda nowy program Iwony Kutyny w Polsat News  |  Nowy prezes Grupy Freundschaft  |  Kolejne odejścia z "Dziennika Gazety Prawnej"  |  Pasmo emisji drugiego sezonu "Zatoka szpiegów" w TVP 1   |    Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | Od początku stycznia w salonach prasowych nowy numer magazynu "Press" | Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru.  |

Wydanie: PRESS 10/2013

Ranking agencji PR

Branża public relations potrafi nie tylko zyskać na kryzysie, lecz jako jedna z nielicznych nie zmniejsza zatrudnienia

Działania z zakresu public affairs, doradztwa strategicznego i w sytuacjach kryzysowych, a także CSR, PR w Internecie i PR produktowy – te usługi cieszyły się największym zainteresowaniem klientów agencji public relations w 2012 roku. Podobnie jest w tym roku. – Standardowy PR nadal stanowi większość dochodów, jednak technologie i zwyczaje wymuszają na nas modyfikację usług – mówi Mariusz Pleban, prezes agencji Multi Communications. Jako dochodowe i przyszłościowe wymienia projekty interaktywne i w social mediach. Oprócz agencji interaktywnych to właśnie firmy PR są beneficjentami rozwoju sieci: zarabiają przede wszystkim na dostarczaniu treści. Poza tym, gdy coraz większe znaczenie ma bezpośredni kontakt z klientem, rośnie popyt na różnego rodzaju eventy. Wzrasta też znaczenie konsultacji społecznych. Branża PR zmierza więc w kierunku jak najszerszego zakresu usług, w tym reklamowych.

Czy to dobrze? – Nie ma w Polsce jednolitej definicji public relations, tak samo zresztą jak public affairs, lobbingu i wielu innych dziedzin związanych z komunikacją. Do polskiego PR zalicza się praktycznie każdą działalność marketingową – zwraca już od kilku lat uwagę Piotr Czarnowski, prezes First PR. Na co zwolennicy zintegrowanej komunikacji marketingowej wskazują, że i owszem – ale jest to trend obserwowany w komunikacji na całym świecie. – Nowoczesna komunikacja posługuje się różnymi narzędziami, także reklamowymi – uważa Paweł Trochimiuk, prezes Partner of Promotion.

Łączne przychody rosną

W ósmym rankingu agencji public relations sporządzonym według przychodów ogółem za 2012 rok ujęliśmy 36 agencji, które odpowiedziały na naszą ankietę. 27 z nich jest zrzeszonych w Związku Firm Public Relations. Udostępnione dane dotyczące przychodów firm i ich zysków weryfikowaliśmy ze sprawozdaniami finansowymi z Krajowego Rejestru Sądowego lub dokumentami złożonymi przez firmy w urzędach skarbowych.

Joanna Sędek

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.