Temat: ESG

Wydanie: ESG 2025

Żabka Polska

LIDERZY Z SĄSIEDZTWA

Dzięki grantom od Żabki franczyzobiorcy marki mogą wspierać lokalne społeczności

Franczyzobiorcy Żabki to dziś nie tylko przedsiębiorcy. To lokalni liderzy, którzy – znając swoich sąsiadów i ich codzienne potrzeby – coraz częściej biorą sprawy w swoje ręce. Inicjują działania społeczne, które integrują mieszkańców i realnie poprawiają jakość życia w ich najbliższym otoczeniu.

To z myślą o nich Żabka Polska stworzyła program grantowy „Dobre Życie” – narzędzie wspierające lokalne inicjatywy społeczne. – Franczyzobiorcy są codziennie blisko ludzi. Widzą dzieci bawiące się w pobliżu sklepu, seniorów potrzebujących kontaktu z innymi ludźmi, młodzież szukającą swojej przestrzeni. To naturalni ambasadorzy zmiany – zauważa Katarzyna Przewęzikowska, head of external communications and CSR w Żabka Polska. – Program „Dobre Życie” to część naszej strategii wspierania przedsiębiorczości lokalnej – nie tylko ekonomicznie, ale też społecznie.

Program powstał przy współpracy ze Stowarzyszeniem Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP, a jego formuła zakłada nie tylko wsparcie finansowe, ale i doradztwo na każdym etapie realizacji projektu. – To zupełnie nowa jakość w podejściu do franczyzy i odpowiedzialności społecznej biznesu – mówi Michał Zimny, który prowadzi sklep Żabka w miejscowości Łapy, jeden z uczestników programu. – Zazwyczaj franczyzobiorca kojarzy się z realizacją określonego modelu biznesowego. Tu mamy przestrzeń na coś więcej – na działanie z sercem.

W tegorocznej edycji, która ruszyła w czerwcu, do realizacji wybrano 11 inicjatyw, z których każda otrzymała grant w wysokości od 7 do 10 tys. zł. – Szukaliśmy projektów, które mają znaczenie dla najbliższego otoczenia. Cieszymy się, że mogliśmy być częścią tego działania, bo to właśnie lokalne pomysły i zaangażowanie ludzi tworzą miejsca, w których żyje się lepiej – podkreśla Justyna Schaefer-Kurkowiak, członkini zarządu Stowarzyszenia Centrum PISOP.

Wybrane projekty są zróżnicowane zarówno pod względem tematyki, jak i formy. To m.in. międzypokoleniowe warsztaty w Sochaczewie, treningi boksu w Gdańsku, szkolenia z pierwszej pomocy w Piszu, turnieje piłkarskie w Toruniu, warsztaty ogrodnicze w Zalesiu oraz joga na plaży w Stęszewie. Ich wspólnym mianownikiem jest jedno: budowanie relacji i integracja społeczności wokół lokalnych potrzeb. Sklep osiedlowy może być czymś więcej niż miejscem codziennych zakupów – może stać się centrum lokalnej aktywności, impulsem do działania i przestrzenią spotkań.

Przykład? Michał Zimny z Łap w czerwcu zorganizował Silent Disco z okazji 100-lecia miasta i pięciolecia obecności Żabki w lokalnej społeczności. Choć wydarzenie miało rozrywkowy charakter, jego cel był znacznie głębszy. – Z panem burmistrzem stwierdziliśmy, że nowoczesna formuła ma szansę zachęcić ludzi do wyjścia z domu, do spotkań, do budowania więzi w prawdziwym świecie. Podczas wydarzenia odbyły się również spotkania ze specjalistami, którzy opowiadali o znaczeniu relacji międzyludzkich i zachęcali do życia offline – mówi pomysłodawca projektu.

Podobne przemyślenia ma Grzegorz Karwaszewski, franczyzobiorca z Malborka, który zaproponował zorganizowanie „Miniolimpiady dla dzieci”. – Pomysł zrodził się z potrzeby serca, z codziennych obserwacji, zarówno jako mieszkańca Malborka, jak i jako taty. Widzę, jak ogromne znaczenie dla dzieci ma ruch, kontakt z rówieśnikami, a przede wszystkim oderwanie się od ekranów. Zależało mi, by stworzyć coś, co pozwoli dzieciom spędzić czas aktywnie, poznać się lepiej, poczuć ducha zdrowej rywalizacji – wyjaśnia Grzegorz.

W Polsce działa już ponad 10 tys. franczyzobiorców Żabki, którzy zarządzają siecią liczącą ponad 11,6 tys. sklepów. Każda z tych osób to potencjalny lider zmiany – ktoś, kto może inicjować sąsiedzkie akcje, dbać o wspólne otoczenie, włączać się w edukację, rekreację i zdrowie. Żabka oddaje głos tym, którzy naprawdę wiedzą, czego potrzeba lokalnym społecznościom. I co ważne – daje im narzędzia, by te potrzeby zaspokoić, tworzy platformę do działania. Udowadnia, że dziś, bardziej niż kiedykolwiek, społeczna rola biznesu zaczyna się dosłownie tuż za progiem sklepu.

EFEKT

7-10 TYS. ZŁ wynosi w tym roku grant na realizację lokalnej inicjatywy franczyzobiorcy Żabki

Press

KONTAKT

Karolina Zielińska
specjalistka ds. relacji zewnętrznych
[email protected]

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.