Grupa Raben

DROGA KU „ZIELONEJ” LOGISTYCE
DZIĘKI WYKORZYSTANIU BIOPALIWA HVO100 GRUPA RABEN SKUTECZNIE REDUKUJE EMISJĘ POCHODZĄCĄ Z TRANSPORTU
Grupa Raben wyznaczyła sobie nowy ambitny cel redukcyjny: do 2032 roku ograniczy emisję w zakresie 1. i 2. o 60,4 proc. względem wartości z roku 2020. W praktyce oznacza to m.in. zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko przewozów realizowanych przy użyciu własnego taboru. Z myślą o tym spółka Raben Transport już w 2025 roku planuje osiągnąć 10-proc. udział pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi we flocie własnej, a do 2030 roku zwiększyć go do 75 proc.
Upowszechnienie e-ciężarówek wciąż wydaje się odległą perspektywą ze względu na koszty pojazdów i niedostatecznie rozwiniętą infrastrukturę ładowania. Dlatego firma zdecydowała się na rozwiązanie, które przynosi szybkie i wymierne efekty: biopaliwo HVO100 o bardzo wysokim potencjale redukcyjnym. Hydrorafinowany olej roślinny (hydrotreated vegetable oil) jest produkowany z surowców odnawialnych i uwalnia do atmosfery nawet 90 proc. mniej C02 w porównaniu z konwencjonalnym paliwem. Może być wytwarzany z odpadów przemysłowych (np. tłuszczów roślinnych i zwierzęcych), a zatem wspiera gospodarkę o obiegu zamkniętym. Według ekspertów to jedno z dwóch „zielonych” i najbardziej niskoemisyjnych, a zarazem skalowalnych narzędzi – obok energii elektrycznej z OZE – które mogą odegrać największą rolę w procesie dekarbonizacji.
W drugiej połowie 2023 roku Grupa Raben rozpoczęła testy HVO100 w Holandii, a od lutego 2024 roku używają go ciężarówki Raben Transport obsługujące trasy międzynarodowe – w Niemczech, Austrii i na Słowacji. Obecnie już ponad 30 aut Raben Transport i 100 aut całej Grupy Raben realizuje usługi transportowe z wykorzystaniem HVO100 i liczby te z pewnością będą rosnąć. Raben Transport tankuje biopaliwo w Polsce, Czechach, Niemczech i Austrii. Aby nie być uzależnionym od zewnętrznej dystrybucji, firma zainwestowała w rozwój własnej sieci tankowania. W listopadzie 2024 roku spółka uruchomiła pierwszą stację paliw zasilaną HVO100 w Gądkach pod Poznaniem, a w czerwcu 2025 roku kolejną – w Gliwicach. W przyszłości zamierza do magazynowania biopaliwa wykorzystywać zbiorniki przeznaczone dotychczas na olej napędowy. To pozwoli przyspieszyć redukcję emisji z transportu drogowego, a także zaoferować klientom bardziej „zielone” usługi. Warto podkreślić, że Raben Transport jako pierwsza firma w Polsce komercyjnie oferuje dostawy z zastosowaniem HVO100 w dwóch modelach: z bezpośrednim wykorzystaniem tego biopaliwa oraz w wariancie insettingu.
W przypadku HVO100 korzyści z jego stosowania mogą być udokumentowane certyfikatami. Grupa Raben otrzymała od dostawców potwierdzenie, że jest beneficjentem właściwości redukcyjnych tankowanego biopaliwa, co jest istotne dla raportowania śladu węglowego. Ponadto operator jest w stanie sam wystawić certyfikat w ramach opcji insettingu i sporządzić raport dotyczący emisyjności dla klientów. Może to mieć znaczenie dla firm, które przyjęły własne cele redukcyjne i dążą do ograniczenia emisji w tzw. zakresie 3. HVO100 ma wiele zalet: może być efektywnie stosowane jako zamiennik zwykłego diesla, nie wymaga inwestycji w tabor ani infrastrukturę do tankowania. Jako że powstaje z odpadów, równocześnie z obniżaniem emisji zostaje wykorzystane coś, co zostałoby po prostu zutylizowane. Jego wadą jest natomiast ograniczona dostępność i koszt o kilkanaście-kilkadziesiąt procent wyższy od oleju napędowego. Niemniej warto go ponieść, bo relacja ceny do ilości zredukowanego CO2 jest znacznie bardziej korzystna niż w przypadku aut elektrycznych. To inwestycja, jaką Raben Transport wspólnie z klientami podejmuje na rzecz środowiska i procesu dekarbonizacji.
EFEKT
O 90 PROC. niższą emisję odnotowuje się przy stosowaniu w pojazdach HVO100 w porównaniu z dieslem B0 (czyli niezawierającym substancji organicznych)

KONTAKT
Ewelina Jabłońska-Gryżenia
dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju
tel. 667 653 639
[email protected]
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter
