Ringier Axel Springer Polska

ŚLAD WĘGLOWY KAMPANII MEDIOWYCH
Dzięki zaawansowanej technologii i optymalizacji łańcucha dostaw emisje kampanii reklamowych realizowanych przez RAS Polska są kilkukrotnie niższe niż benchmark dla polskiego rynku
Ringier Axel Springer Polska (RAS), we współpracy z niezależną firmą specjalizującą się w dekarbonizacji mediów i reklamy, opracował model obliczania śladu węglowego kampanii reklamowych. Dzięki zaawansowanej technologii oraz optymalizacji łańcucha dostaw, emisje kampanii realizowanych przez RAS Polska są kilkukrotnie niższe niż średnia rynkowa w Polsce.
Współczesny biznes dąży do większej efektywności – chce osiągać więcej za każdą wydaną złotówkę, jednocześnie ograniczając straty i budując przejrzysty, zrównoważony ekosystem. Coraz więcej firm podlega obowiązkowi mierzenia i redukcji śladu węglowego. W tym kontekście ograniczanie emisji związanych z reklamą cyfrową staje się kluczowe dla realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Reklama cyfrowa wiąże się bezpośrednio ze zużyciem energii przez centra danych, które w dużej mierze nadal korzystają z paliw kopalnych. Dla porównania tysiąc wyświetleń reklamy generuje emisję CO2 porównywalną z 10 minutami jazdy samochodem. A takich „jazd” branża reklamowa wykonuje codziennie miliardy.
Roczna emisja CO2e z reklamy cyfrowej wynosi 7,2 mln ton, z czego aż 1 mln ton pochodzi z wyświetleń reklam, których nikt nie ogląda.
Ekosystem reklamy online jest złożony – obejmuje wielu pośredników technologicznych, takich jak adserwery, platformy programatyczne czy systemy zarządzania danymi. Każde wyświetlenie reklamy uruchamia procesy angażujące infrastrukturę wielu dostawców, co wiąże się z dużym zużyciem energii i emisją CO2.
RAS szczegółowo przeanalizował swój łańcuch dostaw, modelując emisje dla każdej witryny i każdego wydawcy. Uwzględniono nawet codzienne wahania w miksie energetycznym – np. większy udział energii słonecznej w słoneczne dni. Tak precyzyjne dane pozwalają na: optymalizację kampanii, redukcję liczby pośredników, poprawę efektywności kosztowej oraz zmniejszenie śladu węglowego.
Modelowanie pokazało, że ślad węglowy kampanii digital na Onet.pl to 73 g CO2e na 1 tys. wyświetleń, przy benchmarku dla polskich witryn wynoszącym 589 g CO2e na 1 tys. wyświetleń. Oznacza to, że kampanie RAS generują niemal 90 proc. mniej emisji CO2 (dane Scope 3 za czerwiec 2025 roku).
Dane RAS są dokładne i zostały zweryfikowane przez niezależnego partnera. W przeciwieństwie do uproszczonych metod (np. przeliczania emisji na podstawie wydatków), RAS oferuje szczegółowe dane na poziomie dostawcy, co umożliwia lepsze decyzje inwestycyjne.
RAS jako pierwszy wydawca w Polsce nie tylko mierzy ślad węglowy swoich kampanii, ale także transparentnie informuje o rzeczywistych emisjach – dane te są widoczne na fakturach klientów.
EFEKT
NIEMAL 90 PROC. o tyle jest mniejsza emisja CO2e kampanii reklamowych na Onet.pl od średniej dla witryn internetowych w Polsce

KONTAKT
Anna Białkowska
ESG and sustainability manager
[email protected]
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter
