Temat: ESG

Wydanie: ESG 2025

Ringier Axel Springer Polska

ŚLAD WĘGLOWY KAMPANII MEDIOWYCH

Dzięki zaawansowanej technologii i optymalizacji łańcucha dostaw emisje kampanii reklamowych realizowanych przez RAS Polska są kilkukrotnie niższe niż benchmark dla polskiego rynku

Ringier Axel Springer Polska (RAS), we współpracy z niezależną firmą specjalizującą się w dekarbonizacji mediów i reklamy, opracował model obliczania śladu węglowego kampanii reklamowych. Dzięki zaawansowanej technologii oraz optymalizacji łańcucha dostaw, emisje kampanii realizowanych przez RAS Polska są kilkukrotnie niższe niż średnia rynkowa w Polsce.

Współczesny biznes dąży do większej efektywności – chce osiągać więcej za każdą wydaną złotówkę, jednocześnie ograniczając straty i budując przejrzysty, zrównoważony ekosystem. Coraz więcej firm podlega obowiązkowi mierzenia i redukcji śladu węglowego. W tym kontekście ograniczanie emisji związanych z reklamą cyfrową staje się kluczowe dla realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

Reklama cyfrowa wiąże się bezpośrednio ze zużyciem energii przez centra danych, które w dużej mierze nadal korzystają z paliw kopalnych. Dla porównania tysiąc wyświetleń reklamy generuje emisję CO2 porównywalną z 10 minutami jazdy samochodem. A takich „jazd” branża reklamowa wykonuje codziennie miliardy.

Roczna emisja CO2e z reklamy cyfrowej wynosi 7,2 mln ton, z czego aż 1 mln ton pochodzi z wyświetleń reklam, których nikt nie ogląda.

Ekosystem reklamy online jest złożony – obejmuje wielu pośredników technologicznych, takich jak adserwery, platformy programatyczne czy systemy zarządzania danymi. Każde wyświetlenie reklamy uruchamia procesy angażujące infrastrukturę wielu dostawców, co wiąże się z dużym zużyciem energii i emisją CO2.

RAS szczegółowo przeanalizował swój łańcuch dostaw, modelując emisje dla każdej witryny i każdego wydawcy. Uwzględniono nawet codzienne wahania w miksie energetycznym – np. większy udział energii słonecznej w słoneczne dni. Tak precyzyjne dane pozwalają na: optymalizację kampanii, redukcję liczby pośredników, poprawę efektywności kosztowej oraz zmniejszenie śladu węglowego.

Modelowanie pokazało, że ślad węglowy kampanii digital na Onet.pl to 73 g CO2e na 1 tys. wyświetleń, przy benchmarku dla polskich witryn wynoszącym 589 g CO2e na 1 tys. wyświetleń. Oznacza to, że kampanie RAS generują niemal 90 proc. mniej emisji CO2 (dane Scope 3 za czerwiec 2025 roku).

Dane RAS są dokładne i zostały zweryfikowane przez niezależnego partnera. W przeciwieństwie do uproszczonych metod (np. przeliczania emisji na podstawie wydatków), RAS oferuje szczegółowe dane na poziomie dostawcy, co umożliwia lepsze decyzje inwestycyjne.

RAS jako pierwszy wydawca w Polsce nie tylko mierzy ślad węglowy swoich kampanii, ale także transparentnie informuje o rzeczywistych emisjach – dane te są widoczne na fakturach klientów.

EFEKT

NIEMAL 90 PROC. o tyle jest mniejsza emisja CO2e kampanii reklamowych na Onet.pl od średniej dla witryn internetowych w Polsce

Press

KONTAKT

Anna Białkowska
ESG and sustainability manager
[email protected]

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.