Polpharma

DLA LUDZI I PRZEZ LUDZI
Kultura organizacyjna jest podstawą odpowiedzialnego miejsca pracy
Polpharma jest firmą tworzoną dla ludzi i przez ludzi. Ogromny wpływ na skuteczność naszych działań ma zaangażowanie pracowników i pracownic. Nie jest to możliwe bez dojrzałej, włączającej kultury organizacyjnej. Taką tworzymy w Polpharmie i podchodzimy do tego strategicznie. Kulturę organizacyjną rozumiemy jako siłę napędową rozwoju firmy, dlatego tak właśnie brzmi jeden z czterech filarów naszej strategii biznesowej. Z kolei w Strategii zrównoważonego rozwoju firmy na lata 2022–2025 „Zdrowe życie w zdrowym świecie” rozwój kultury organizacyjnej jest jednym z celów w obszarze „odpowiedzialny pracodawca”.
Fundamentem naszej kultury są wartości: „Działamy z odpowiedzialnością”, „Działamy razem” i „Działamy z otwartością”. Są azymutem w codziennej pracy osób pracujących w Polpharmie. Przenikają całą organizację, dotyczą osób i procesów. To dzięki nim budujemy otwartą kulturę organizacyjną, która uwalnia potencjał pracownic i pracowników oraz tworzy przyjazne miejsce pracy, w którym każdy ma równe szanse rozwoju i czuje się szanowany.
Ambasadorkami i ambasadorami wartości uczyniliśmy menedżerki i menedżerów. To oni dbają o to, aby nasze wartości nie były tylko hasłem, ale codziennością, sposobem, w jaki ze sobą współpracujemy; troszczą się, żeby relacje w zespole były budowane w oparciu na tych zasadach. To oni są również odpowiedzialni za reagowanie, gdy jakieś wartości nie są przestrzegane, a także za docenianie osób, których postawa jest godna naśladowania. Pomaga nam w tym kultura informacji zwrotnej, w której odnosimy się nie tylko do osiągania wyników biznesowych, ale również rozmawiamy o postawach i zachowaniach.
Jak wspieramy menedżerów i menedżerki? W latach 2023 i 2024 zabraliśmy w intensywną podróż rozwojową 75 osób (z różnych obszarów i szczebli zarządzania), które zgłosiły się do programu rozwojowego „Impact”.
W pierwszym etapie uczestniczki i uczestnicy programu poznali swoje talenty (według Cliftons Strenghts) i otrzymali informacje zwrotne w badaniu 360°, czyli obejmującym spojrzenie na człowieka z perspektyw: zespołu, współpracowników, menedżera i własnej. Badanie to opracowaliśmy na podstawie zachowań wynikających z wartości firmy. Każdy następnie stworzył indywidualny plan rozwoju. Kolejnym etapem były warsztaty wzbogacone dodatkowymi sesjami action learning i inne formy nauki, w czasie których uczestnicy i uczestniczki budowali nowe kompetencje i zachowania oraz zacieśniali relacje w grupach dla lepszej współpracy na co dzień.
„Impact” to także włączanie w dyskusje i wypracowywanie rozwiązań, np. podczas forum inspiracji, którego celem była wymiana praktyk w doskonaleniu kultury organizacyjnej, czy grupy fokusowe wspierające opracowanie modelu kompetencji przywódczych.
Program „Impact” przyniósł wyniki, które przerosły oczekiwania. Wskaźnik zaangażowania uczestników programu okazał się o 12 proc. wyższy niż średnio wśród menedżerów w firmie (wyniósł 94 proc.), a wskaźnik zaangażowania w ich zespołach wyniósł 83 proc. i był wyższy o blisko 20 proc. w porównaniu ze wskaźnikiem zaangażowania wśród wszystkich pracowników (66 proc.).
Od programu „Impact” dzięki zaangażowaniu jego uczestników w 2025 roku płynnie przeszliśmy do edukacji wszystkich menedżerów w ramach standardów przywództwa – Leadership Principles – jako kolejnego elementu doskonalenia kultury organizacyjnej. Z udziałem menedżerek i menedżerów opracowaliśmy sześć ról liderskich, których celem jest wskazywanie kierunku rozwoju i doskonalenie kompetencji menedżerskich. Są to: nawigator, innowator, architekt wartości, influencer, integrator i autentyczny lider. W komunikację Leadership Principles zaangażowaliśmy uczestników programu „Impact” korzystających z szerokiego wachlarza narzędzi i kompetencji, które budowali w programie.
Jednym z pomysłów wdrożeniowych, oprócz warsztatów czy sesji action learning, jest liderska grywalizacja, która ma zapewnić wiedzę i zrozumienie dla standardów przywództwa. Atrakcyjna w formie metoda pomoże menedżerkom i menedżerom wypracować dobre praktyki oraz narzędzia do codziennej pracy z zespołem.
Kultura organizacyjna oparta na wartościach tworzy z Polpharmy angażujące, przyjazne i bezpieczne miejsce pracy, w którym panuje atmosfera otwartości i zaufania, a warunki sprzyjają kreatywności i pracy zespołowej.
EFEKT
75 MENADŻEREK I MENEDŻERÓW Polpharmy wzięło udział w programie rozwojowym „Impact”

KONTAKT
Magdalena Rzeszotalska
szefowa działu zrównoważonego rozwoju i ESG
[email protected]
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter
