Grupa ERGO Hestia

INKLUZYWNOŚĆ STANDARDEM, NIE WYJĄTKIEM
Fundacja Integralia, założona przez Grupę ERGO Hestia, od ponad 20 lat wspiera na rynku pracy osoby z niepełnosprawnościami
Jednym z priorytetów Grupy ERGO Hestia jest stworzenie inkluzywnego rynku pracy, na którym osoby z niepełnosprawnościami, osoby neuroatypowe i osoby dojrzałe (powyżej 50. roku życia) mogą rozwijać swoje talenty zawodowe i realizować aspiracje w środowisku opartym na równych szansach. Na tym skupia się założona przez Grupę Fundacja Integralia, która w ubiegłym roku obchodziła 20-lecie istnienia.
ERGO Hestia założyła fundację w 2004 roku – była to jedna z pierwszych organizacji w Polsce działających na rzecz aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Inspiracją do jej założenia była podobna fundacja działająca przy firmie ubezpieczeniowej DKV Seguros w Hiszpanii – tworzyła miejsca pracy dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi przy obsłudze infolinii.
Początkowo aktywność Fundacji Integralia również skupiła się na wyszukiwaniu osób, które – mimo ograniczeń fizycznych – chciały i mogły podjąć pracę w Grupie. Obiekty, w których działa ubezpieczyciel, już wówczas były przystosowane do potrzeb takich osób, co umożliwiało pracownikom z ograniczeniami ruchowymi swobodne poruszanie się po przestrzeni (podjazdy dla wózków, windy itp.). Dzięki temu zaproszenie do zespołu np. osób poruszających się na wózkach nie wymagało dodatkowych nakładów ani specjalnych przygotowań. W efekcie ERGO Hestia osiągnęła ponad dwukrotnie wyższy odsetek pracowników z niepełnosprawnościami niż średni w sektorze finansowym (4,2 proc. wobec 2 proc.).
Z czasem fundacja rozpoczęła realizację programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, m.in. „Kompetencje na wymiar” (dwie edycje), „Pro-kontaktowi”, „Gotowi na sukces” – łącznie dziewięć projektów o wartości 6,2 mln zł. Organizacja oferuje także firmom usługi doradcze i szkoleniowe z zakresu DEI (Diversity, Equity, Inclusion) oraz ma status agencji zatrudnienia. Z programów aktywizacyjnych fundacji skorzystały 1573 osoby, z których 622 weszły na rynek pracy, a 473 znalazły trwałe zatrudnienie. Z doradztwa w zakresie inkluzywności skorzystało ponad 400 firm, a w programach i szkoleniach uczestniczyło 8,5 tys. osób. W ubiegłym roku fundacja postanowiła rozszerzyć działalność o wsparcie dla osób neuroatypowych oraz osób dojrzałych (powyżej 50. roku życia).
Wśród autorskich programów Integralii warto wymienić realizowany po raz czwarty „Sprawny staż”, w ramach którego znane firmy – takie jak Accenture, AstraZeneca, Bayer, Crédit Agricole, IKEA, LPP, Siemens Healthineers czy Toyota – oferują młodym osobom z niepełnosprawnościami płatne staże. Do tej pory skorzystało z nich 67 osób, 40 proc. z nich kontynuowało współpracę z pracodawcą.
W 2024 roku Fundacja Integralia została wyróżniona w konkursie Polskie Nagrody Różnorodności, zdobyła też wyróżnienie Nagród Karty Różnorodności, a w bieżącym roku – w konkursie Grand ESG.
Z okazji 20-lecia istnienia Fundacja Grupy ERGO Hestia Integralia położyła szczególny nacisk na działania komunikacyjne, które wspierały nie tylko projekty merytoryczne, ale również proces transformacji wizerunkowej organizacji. Rebranding miał na celu skuteczniejsze zakomunikowanie wartości oraz zwrócenie uwagi na potencjał i talenty osób z niepełnosprawnościami.
Nowa identyfikacja wizualna powstała w duchu inkluzywności i zmiany narracji – akcentuje siłę, sprawczość i możliwości osób z niepełnosprawnościami. Odchodzi od tradycyjnych, często ograniczających symboli, takich jak wózek inwalidzki, który nie oddaje różnorodności i niewidoczności wielu niepełnosprawności – aż 80 proc. z nich nie jest widocznych gołym okiem. Nowym symbolem fundacji została litera „W” uformowana na kształt okręgu – to znak wspólnoty, który nie wyklucza nikogo. Logo symbolizuje społeczność zjednoczoną wokół wspólnych wartości i celów, a także podkreśla indywidualne talenty każdej osoby. Nowemu wizerunkowi towarzyszy hasło „Talent w pracy”. Stanowi ono esencję misji fundacji: zmieniamy stereotypowe postrzeganie osób z niepełnosprawnościami w miejscu pracy i wspólnie z partnerami tworzymy przestrzeń do ich pełnego rozwoju zawodowego.
Rebranding Fundacji Integralia to nie tylko zmiana graficzna, ale też wyraźny sygnał dla otoczenia – inkluzywność powinna stać się standardem, a nie wyjątkiem. Nowy znak i komunikacja mają zachęcać wszystkich do bycia „W” – włączonymi, uważnymi i odpowiedzialnymi za budowanie bardziej dostępnego świata.
EFEKT
1573 osoby z niepełnosprawnościami skorzystały z programów aktywizacyjnych Fundacji Integralia

KONTAKT
Angelika Golnau
główna specjalistka ds. komunikacji i PR Fundacji Integralia
tel. 508 044 682
[email protected]
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter
