Wydatki reklamowe na wideo przekroczyły w 2024 roku 7 mld zł. Analiza Publicis

Udział form wideo w przychodach (fot. Publicis Groupe)
Wartość rynku reklamy wideo, obejmującego telewizję i wideo online, w 2024 roku wzrosła o 10,9 proc. i wyniosła 7,06 mld zł – wynika z analizy Publicis Groupe.
Najwyższy udział w przychodach poszczególnych segmentów wideo miała w 2024 roku telewizja linearna (70,3 proc.). Inwestycje reklamowe w to medium wzrosły od stycznia do września o 5,9 proc. rok do roku.
Istotny wpływ na mniejszą dynamikę
Przedstawiciele Publicisu zwracają uwagę na fakt, że rynek reklamy telewizyjnej spowolnił w czwartym kwartale, a ponieważ jest to kwartał o największym udziale w całym roku, miało to istotny wpływ na mniejszą dynamikę ogólnie.
Czytaj też: 80 proc. respondentów słucha treści audio codziennie. Badanie Total Audio 2024
Dynamika wzrostu przychodów w segmencie wideo online wyniosła 24,8 proc. Total streaming (serwisy video on demand: BVoD, AVoD i SVoD) pod kątem przychodów zwiększył się w 2024 roku o 16,8 proc., głównie dzięki wysokiej dynamice w czwartym kwartale, kiedy przychody ze streamingu VoD były wyższe o blisko 32 proc. Specjaliści grupy wyjaśniają, że przyczynił się do tego rozwój kanałów FAST i ofert subskrypcji typu ad-lite, pojawienie się na rynku nowej platformy Max, a ponadto bogata oferta jesienna serwisów streamingowych.
W ramach pozostałych krótkich form wideo in stream, których wzrost przekroczył 25,4 proc., analitycy Publicis Groupe wyróżniają segment wideo na social mediach oraz segment wideo w serwisach internetowych. Wzrost inwestycji reklamowych w wideo w social mediach wyniósł 28,6 proc., a w serwisach internetowych 14,2 proc.
Analiza Publicis Groupe obejmuje również zachowania widowni mierzone w badaniu Nielsen Digital, w którym można porównać wyniki streamingu z oglądalnością TV. Wynika z niego, że czas przeznaczony na oglądanie wideo przez wszystkich widzów w wieku 16-59 lat wyniósł prawie 3 godziny i 47 minut (mniej o 3,5 minuty rok do roku). Widzowie oglądali streaming (na wszystkich badanych ekranach: TV, smartfon, tablet, PC) przez 1 godzinę i 2 minuty – o 2 minuty dłużej niż roku wcześniej. Najwyższy udział w oglądalności uzyskał YouTube (8 proc. – bez zmian rok roku), dalej były TVN – 5,9 proc. (spadek o 0,5 pkt proc.) i Polsat 5,6 proc (spadek o 0,4 pkt proc.).
Czytaj też: TOP 10 filmów w TV w 2024 roku. Liderem "Kevin sam w domu", na 2. miejscu też "Kevin"
(KAP, 22.02.2025)
