W social mediach już wiedzą, dlaczego Trzaskowski przegrał  |  "GW" i niespójność w liczbie prenumerat cyfrowych  |  Fundusz wsparcia mediów lokalnych po wyborach pod znakiem zapytania  |  Chiński koncern szuka agencji  |  Widownia Teatru Telewizji w TVP 1  |  Klubowe Mistrzostwa Świata z polskim komentarzem  |  Zestawienie kanałów lifestylowych  |  Oglądalność "Sprawiedliwych. Trójmiasto" w TV 4  |  Powstanie polska wersja popularnego serialu  |  Operator kablowy Inea wyłączył kanał E-Sport  |  Zarząd MOC TV  |  Vectra i dynamiczna podmiana reklam  |  Ruszy kanał o modzie  |  Serwisanci Radia Zet  |  Druga edycja akcji redakcyjnej Onetu  |  Sztuczna inteligencja pomaga Polska Press  |  IPG Mediabrands wzmacnia pozycję  |  Wynagrodzenia na rynku PR  |  Plus z kampanią  |  Paramount w oczekiwaniu na fuzję  |  Apple odwołuje się od nakazu UE o udostępnianiu konkurentom danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

W social mediach już wiedzą, dlaczego Trzaskowski przegrał  |  "GW" i niespójność w liczbie prenumerat cyfrowych  |  Fundusz wsparcia mediów lokalnych po wyborach pod znakiem zapytania  |  Chiński koncern szuka agencji  |  Widownia Teatru Telewizji w TVP 1  |  Klubowe Mistrzostwa Świata z polskim komentarzem  |  Zestawienie kanałów lifestylowych  |  Oglądalność "Sprawiedliwych. Trójmiasto" w TV 4  |  Powstanie polska wersja popularnego serialu  |  Operator kablowy Inea wyłączył kanał E-Sport  |  Zarząd MOC TV  |  Vectra i dynamiczna podmiana reklam  |  Ruszy kanał o modzie  |  Serwisanci Radia Zet  |  Druga edycja akcji redakcyjnej Onetu  |  Sztuczna inteligencja pomaga Polska Press  |  IPG Mediabrands wzmacnia pozycję  |  Wynagrodzenia na rynku PR  |  Plus z kampanią  |  Paramount w oczekiwaniu na fuzję  |  Apple odwołuje się od nakazu UE o udostępnianiu konkurentom danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

W social mediach już wiedzą, dlaczego Trzaskowski przegrał  |  "GW" i niespójność w liczbie prenumerat cyfrowych  |  Fundusz wsparcia mediów lokalnych po wyborach pod znakiem zapytania  |  Chiński koncern szuka agencji  |  Widownia Teatru Telewizji w TVP 1  |  Klubowe Mistrzostwa Świata z polskim komentarzem  |  Zestawienie kanałów lifestylowych  |  Oglądalność "Sprawiedliwych. Trójmiasto" w TV 4  |  Powstanie polska wersja popularnego serialu  |  Operator kablowy Inea wyłączył kanał E-Sport  |  Zarząd MOC TV  |  Vectra i dynamiczna podmiana reklam  |  Ruszy kanał o modzie  |  Serwisanci Radia Zet  |  Druga edycja akcji redakcyjnej Onetu  |  Sztuczna inteligencja pomaga Polska Press  |  IPG Mediabrands wzmacnia pozycję  |  Wynagrodzenia na rynku PR  |  Plus z kampanią  |  Paramount w oczekiwaniu na fuzję  |  Apple odwołuje się od nakazu UE o udostępnianiu konkurentom danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Grudzień 02, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Polityka" zmienia makietę. "Tygodnik będzie łatwiejszy w nawigacji i lekturze"

– Nasze zmiany nie zakłócają wizualnego spokoju, ułatwiają i porządkują lekturę – mówi Jerzy Baczyński (fot. Leszek Szymański/PAP)

W grudniu tygodnik "Polityka" zadebiutuje w nowej makiecie. Zmiany nie będą rewolucyjne, ale zauważalne.

– Jesteśmy konserwatywną gazetą, zdajemy sobie sprawę, że zaburzenie przyzwyczajeń generuje problemy – mówi Jerzy Baczyński, redaktor naczelny "Polityki". – Jednak nasza makieta nie była zasadniczo zmieniana bodaj od 10 lat. Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie zmian, dzięki którym tygodnik będzie łatwiejszy w nawigacji i lekturze – dodaje.

Andrzej Mleczko zastąpiony młodszymi rysownikami

Od grudnia zmieni się typografia „Polityki”. – Będziemy tak grać fontami, aby nasza gazeta było wygodniejsza w czytaniu – zaznacza redaktor naczelny "Polityki". – Dotychczas używaliśmy wąskiej grupy czcionek. Poszerzymy ją, ale żadnych szaleństw w tym zakresie nie będzie. Po zmianach tekst dominujący będzie dużo łatwiej przyswajalny – podkreśla.

Czytaj też: Tygodnik "Polityka" bez rysunków Andrzeja Mleczki. "Nikt nie będzie mnie cenzurował"

W nowej makiecie "Polityki" stały felieton Sławomira Izerskiego, który dotychczas był umieszczony na czwartej stronie, zostanie przeniesiony do sekcji felietonów w tylnej części tygodnika. Zamiast rysunku Andrzeja Mleczki, który również był na czwartej stronie, będą publikowane prace młodszych generacyjnie rysowników.

– Dorobiliśmy się grupy świetnych rysowników – mówi Jerzy Baczyński. – Ich prace będziemy publikować w uruchamianej w nowej makiecie galerii "Polityki". Dotychczas byli wykorzystywani głownie jako ilustratorzy tekstów publicystycznych, ale mają własne pomysły na komentowanie rzeczywistości. Dlatego ich prace znajdą się w dwóch, trzech miejscach gazety w ramach galerii – tłumaczy naczelny.

Ostatnia strona "Polityki" całkowicie inna

Strony Afisza w sekcji kultura zostaną wzbogacone o recenzje seriali.

Czytaj też: W "Newsweeku" radość po tym, jak Michał Szadkowski oficjalnie został naczelnym

Całkowitemu przeobrażeniu ulegnie ostatnia strona "Polityki". Będzie nosiła nazwę: "To jeszcze nie koniec" i odsyłała do aktywności w internetowej redakcji tygodnika: do wideopodcastów, podcastów, blogów. – Nie mieliśmy takiego stałego punktu odwołania – mówi Jerzy Baczyński.

Zmiana formuły ostatniej strony oznacza, że z makiety "Polityki" zniknie rubryka zatytułowana "Polityka i obyczaje", na którą składały się charakterystyczne, czasem groteskowe cytaty z mijającego tygodnia.

– Być może wrócimy do formuły cytatów tygodnia, ale jeszcze tej decyzji nie podjęliśmy – mówi Jerzy Baczyński. – Natomiast wprowadzimy rubrykę autocytatów, przypomnimy fragmentu tekstów sprzed lat, które odnoszą do dzisiejszej rzeczywistości – zapowiada.

"Zmiany nie zakłócają wizualnego spokoju"

Układ poszczególnych działów "Polityki" nie ulegnie zmianie. Nie zmieni się też skład stałych felietonistów tygodnika.

Czytaj też: Ktoś inny. Remigiusz Mróz nie lubi trudnych pytań dziennikarskich, ale się uśmiecha

– Nowa makieta polityki jest owocem wielotygodniowej pracy naszego sekretariatu, działów graficznego, foto i w zasadzie całej redakcji, bo łamane według nowych zasad strony były wywieszane i poddawane ocenom – mówi redaktor naczelny "Polityki".

– Przeglądaliśmy prasę niemiecką i francuską, ale nie znaleźliśmy istotnych inspiracji. W tygodnikach francuskich relatywnie dużo miejsca oddaje się działom lifestylowym. Strony są nasycone tekstami drobnymi. Nasze zmiany nie zakłócają wizualnego spokoju, ułatwiają i porządkują lekturę – podsumowuje Jerzy Baczyński.

"Polityka" to najchętniej kupowany tygodnik opinii. W trzecim kwartale sprzedawała średnio 75 267 egz., z czego 25 072 egz. stanowiły e-wydania (dane PBC).

Czytaj też: Natura dresiary. Rozmowa z Katarzyną Kasią, prowadzącą "Kwiatki polskie" w TVP

(JF, 02.12.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.