TVN24 najbardziej opiniotwórczym medium w październiku. Press w czołówce swojej kategorii
Na wynik TVN24 zapracowały przede wszystkim sondaże exit poll i late poll przygotowane przez Ipsos, prezentowane w wieczorze wyborczym po wyborach parlamentarnych (fot. Paweł Wodzynski/East News)
Stacja TVN24 została październikowym liderem rankingu "Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce" prowadzonego przez Instytut Monitoringu Mediów. Odnotowała ona ponad 4,9 tys. cytowań przez inne redakcje. Na drugim miejscu plasuje się RMF FM z liczbą ponad 4,4 tys. wzmianek. Trzecią pozycję zajmuje królująca do tej pory w rankingu "Rzeczpospolita", do informacji której odnoszono się przeszło 4,2 tys. razy. Magazyn "Press" znalazł się w czołówce kategorii miesięczników i dwumiesięczników.
Na wynik TVN24 zapracowały przede wszystkim sondaże exit poll i late poll przygotowane przez Ipsos, prezentowane w wieczorze wyborczym po wyborach parlamentarnych. Drugim często przywoływanym przez media materiałem była rozmowa w "Faktach po Faktach" z byłym szefem CBA Pawłem Wojtunikiem, który publicznie zwrócił się do Mariusza Kamińskiego, szefa MSWiA, z pytaniem o kontrolę operacyjną wobec przedstawicieli ugrupowań opozycyjnych.
Czytaj też: Dorota Gawryluk przestaje kierować newsami Polsatu. Solorz wysyła sygnał nowej władzy
Drugi w zestawieniu RMF FM jako pierwszy poinformował o zabójstwie sześcioletniego chłopca w Gdyni i o rozpoczętych poszukiwaniach sprawcy. "Rzeczpospolita" z kolei jako pierwsza podała informację o dymisjach dwóch czołowych generałów w polskiej armii.
Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce – zestawienie ogólne (grafika: IMM)
W grupie tytułów prasowych – poza "Rzeczpospolitą" – na czołowych miejscach znalazły się "Gazeta Wyborcza" (3,7 tys. wzmianek), która informowała o szczegółach obławy na Grzegorza Borysa, zabójcę sześciolatka z Gdyni, i "Fakt" (2,46 tys. cytowań) z rozmową z prof. Przemysławem Mańkowskim, jednym z lekarzy próbujących uratować życie pięcioletniego chłopca zaatakowanego w Poznaniu przez nożownika.
Czytaj też: Zoom TV chce kontynuować emisję kabaretów także w wiosennej ramówce
W tej grupie pierwszy raz pojawił się "Tygodnik Solidarność" (381 cytowań), który awansował aż o 9 miejsc dzięki rozmowie z prezydentem Andrzejem Dudą na temat spotkań z przedstawicielami poszczególnych komitetów wyborczych.
(grafika: IMM)
W grupie stacji telewizyjnych poza TVN24 w czołówce znalazły się Polsat News (3 tys. wzmianek) dzięki rozmowie Bogdana Rymanowskiego z Andrzejem Dudą na temat ataku Hamasu na Izrael. Na trzecim miejscu znajduje się TVP Info (blisko 2,95 tys. cytowań), które opublikowało nagranie z prywatnej rozmowy prezesa NIK Mariana Banasia z adwokatem prof. Markiem Chmajem dotyczącej ówczesnej sytuacji politycznej w kontekście zbliżających się wyborów parlamentarnych.
(grafika: IMM)
Wśród stacji radiowych miejsca za RMF FM zajęły Radio Zet (3,65 tys. cytowań) dzięki rozmowie z Marcinem Mastalerekiem, doradcą Andrzeja Dudy, który komentował wyniki kampanii wyborczej i mówił o planowanych spotkaniach prezydenta z członkami poszczególnych komitetów, oraz Program I Polskiego Radia cytowany ponad 1,2 tys. razy (tutaj bez jednej wyróżniającej się informacji).
Czytaj też: Tomasz Duklanowski odchodzi z funkcji naczelnego Radia Szczecin
(grafika: IMM)
Wśród portali internetowych na pierwszym miejscu znalazł się Onet (blisko 4 tys. wzmianek). Drugie miejsce, z liczbą ponad 3,7 tys. wzmianek, należy do Wirtualnej Polski, trzecie zajęła Interia z liczbą prawie 2,5 tys. wzmianek.
W kategorii miesięczników i dwumiesięczników "Press" sklasyfikowano na drugim miejscu ex aequo z "Twoim Stylem". Oba tytuły były cytowane 134 razy. Wyprzedził je "Forbes" cytowany 182 razy. Trzecie miejsce zajęło "Zwierciadło" z 70 wzmiankami.
Czytaj też: Elon Musk przeklina reklamodawców, którzy odeszli z platformy X. "Idźcie się pier....ć"
(grafika: IMM)
W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych mediów w październiku największy udział ponownie ma telewizja z wynikiem aż 40 proc. (TVN24, Polsat News, TVP Info, TVP 1, Polsat, TVN). Drugie miejsce – 27proc. – odnotowuje prasa ("Rzeczpospolita", "Gazeta Wyborcza", "Fakt", "Super Express"), a trzecie – portale internetowe (Onet, Wirtualna Polska, Interia) które mają 20 proc. udziału w cytowaniach. Najmniejszy udział w podziale na typ mediów – 13 proc. – przypada stacjom radiowym (RMF FM, Radio ZET).
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 71 202 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1–31 października 2023 roku.
Czytaj też: Czuchnowski, Dawidowicz i inni. Triumf dziennikarzy. Komisje zbadają afery ujawniane przez niezależne media
(PAR, 01.12.2023)