Rynek reklamy w pierwszym kwartale wzrósł o 6 proc. Raport Publicis Groupe
Wartość rynku reklamowego w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła 2,5 mld zł
Wartość rynku reklamowego wyniosła w pierwszym kwartale 2023 roku niecałe 2,5 mld zł i była wyższa o 6 proc. rok do roku – wynika z raportu Publicis Groupe Polska. Rosły wydatki na reklamę internetową, telewizyjną, radiową, outdoor i kinową, a zmalały na prasową.
Według analizy Publicis Groupe największy wolumenowy wzrost wydatków wygenerował sektor handlu – firmy handlowe przeznaczyły na reklamę 520,1 mln zł (wzrost o 10,6 proc.). Wśród liderów wydatków są: TERG – właściciel sklepów Media Expert, sieć Lidl i Jeronimo Martins Polska (marki Biedronka i Hebe). Największy spadek wolumenu inwestycji reklamowych miał miejsce w przypadku sektora sprzętów domowych, mebli i dekoracji – producenci tego sektora przeznaczyli na reklamę 56,4 mln zł (spadek o 13,3 proc.). Liderami wydatków w tym sektorze są Electrolux Polska, Samsung Electronics Polska i Philips.
Czytaj też: Prokuratura chce o wiele wyższych kar dla Palikota i Wojewódzkiego za promowanie alkoholu
Na drugiej pozycji pod względem wolumenu wzrostu wydatków znalazł się sektor finansów, który przeznaczył na reklamę 185,6 mln zł (wzrost o 17,3 proc.). Liderami wydatków w tej branży są: mBank, Credit Agricole Bank Polska oraz ING Bank Śląski. Na trzecim miejscu była higiena i pielęgnacja – 137,8 mln zł (o 19,9 proc. więcej). Wśród największych reklamodawców tej branży są: Aflofarm Farmacja Polska, Nivea Polska i Procter & Gamble.
W pierwszym kwartale 2023 roku wzrosły inwestycje reklamowe w internet, telewizję, radio, reklamę zewnętrzną oraz kino. Zmalały nakłady na prasę. Z analizy wolumenowej wynika, że budżety internetowe wzrosły o 83,6 mln zł (do 1,146 mld zł), telewizyjne o 38,9 mln zł (do 1,009 mld zł), radiowe o 13,1 mln zł (do 173 mln zł). W prasie spadek wyniósł 4,8 mln zł (do 36 mln zł).
Największym medium w Polsce pod względem przychodów reklamowych pozostaje więc internet, w którym udział urządzeń mobilnych w przychodach przekroczył już 50 proc.
Rynek reklamy telewizyjnej przekroczył 1 mld zł pomimo spadającej oglądalności – czas spędzony przed telewizorami przez widzów w wieku 16-59 lat był w pierwszym kwartale br. krótszy o 22 minuty niż w analogicznym okresie 2022 roku.
Czytaj też: Sanah, po akcji Radia Elka, zmienia tekst swojej piosenki. Marka Marlboro zniknęła
Udziały internetu w miksie mediów wzrosły z 44,5 proc. do 45,3 proc., telewizji zaś spadły z 40,7 proc. do 39,9 proc.
Czytaj też: Netflix wprowadził w Polsce opłatę za współdzielenie konta. Podano cenę
(KAP, 25.05.2023)