Jan Śpiewak zgłasza do prokuratury szefów Kanału Sportowego za promocję alkoholu
Według polskiego prawa reklama piwa nie może łączyć spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną (screen YouTube.com/Kanał Sportowy Extra)
Aktywista miejski Jan Śpiewak chce złożyć zawiadomienie do prokuratury w związku z promowaniem piwa Tyskie Sport Lager przez Maciej Borka, Michała Pola, Krzysztofa Stanowskiego i Tomasza Smokowskiego z Kanału Sportowego.
Według polskiego prawa reklama piwa nie może łączyć spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną. Według Śpiewaka nazwa Sport Lager jednoznacznie pokazuje, że ta zasada została złamana. Przedstawiciele Kanału nie odpowiedzieli na pytania "Presserwisu" dotyczące zarzutów Śpiewaka. Krzysztof Stanowski w reakcji na pytania na Twitterze napisał natomiast, że "idzie do Żabki", więc nie ma czasu komentować.
Śpiewak: "Działanie Kanału Sportowego to czyste zło"
Adwokat dr Piotr Wasilewski i adw. Anna Jelińska-Sabatowska z Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy, którzy skomentowali działania branży alkoholowej na potrzeby publikacji Grupy Roboczej Social IAB Polska, zwracają uwagę, że na gruncie ustawy o wychowaniu w trzeźwości w Polsce reklama napojów alkoholowych – poza piwem – jest całkowicie zakazana. Zakazem nie są jednak objęte działania reklamowe lub promocyjne skierowane do określonego i zamkniętego kręgu odbiorców.
W art. 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości znajdziemy zapis, że reklama i promocja piwa jest dozwolona pod warunkiem, że nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami.
Śpiewak w rozmowie z Wirtualną Polską określił działanie Kanału Sportowego jako "czyste zło". – Kojarzenie tego ze sportem, z miłym spędzaniem czasu, jest bardzo niebezpieczne. W ten sposób promuje się nadużywanie alkoholu. Od dwóch lat reklamują już napoje wyskokowe na YouTube, a teraz także na Twitterze – stwierdza.
Limitowane piwo Sport Lager powstało we współpracy z dziennikarzami związanymi z Kanałem Sportowym, a na brandingu piwa znajduje się logotyp kanału. Piwo jest dostępne w sklepach Żabka.
Jan Śpiewak kontra reklamy napojów alkoholowych
Premierze piwa towarzyszy kampania reklamowa. Głównym nośnikiem kampanii reklamowej są spoty wideo 6- i 15-sekundowe, działania digital i non standard stworzone przez wiodącą agencję Tyskiego – Hutę 19 im. Joachima Fersengelda. Za produkcję spotów odpowiada Moon Films, postprodukcję – Lunapark, udźwiękowienie – Juice, a za reżyserię Tadeusz Śliwa. Planowaniem i zakupem mediów zajęła się agencja Zenith należąca do Publicis Groupe. Design opakowań to dzieło BNA.
Czytaj też: TAI z nowym szefem. W "Wiadomościach" kilka zmian, ale tylko do połowy, potem Tusk, Tusk i Tusk
Przypomnijmy, że w zeszłym roku Jan Śpiewak złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez Janusza Palikota i Kubę Wojewódzkiego, którzy intensywnie promują swoje napoje alkoholowe – zarówno piwo, jak i wódkę. Warto też zauważyć, że w ostatnich miesiącach w mediach coraz częściej promowane są "piwne energetyki". Są to bezalkoholowe piwa, które mają stać się konkurencją dla takich marek jak Red Bull czy Moster.
Przy okazji tego doniesienia sprawą promowania alkoholu w internecie zajął się zarówno UOKiK, jak i prokuratura. We wtorek prokuratura Rejonowa Warszawa-Ochota skierowała do sądu akt oskarżenia przeciwko Julii Kuczyńskiej i aktorowi Maciejowi Musiałowi. Według śledczych dwójka celebrytów złamała przepisy Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i o przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Grozi im za to kara grzywny od 10 do 500 tys. zł.
W wypadku aktora zarzuty dotyczą reklamowania whisky i piwa na Instagramie, do którego doszło 31 sierpnia 2021 roku i 6 lipca 2022 roku. Julia Kuczyńska została oskarżona o reklamowanie tej samej marki piwa, do czego doszło 23 czerwca 2022 roku.
Czytaj też: Reportaż TVN 24 o Ziobrze szeroko komentowany, ale w KRRiT na razie nie ma na niego skarg
(KAP, 27.04.2023)