Temat: social media

Dział: INTERNET

Dodano: Marzec 27, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

W styczniu więcej antyukraińskich wpisów niż w grudniu ub.r. Raport IMM i Demagoga

Liczba antyukraińskich wpisów w mediach społecznościowych, na forach i pod artykułami wzrosła w styczniu br. o 18 proc. w porónwaniu z grudniem ub.r. (screen: Demagog)

Ponad 57 tys. komentarzy i wpisów antyukraińskich opublikowano w styczniu w mediach społecznościowych, o 18 proc. więcej, niż miesiąc wcześniej – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) i Stowarzyszenia Demagog. Najwięcej na Twitterze.

Przeanalizowano wpisy na Twitterze, Facebooku, Instagramie i YouTube. Analitycy przyjrzeli się również komentarzom pod artykułami i wpisom na forach internetowych. Raport nie obejmuje TikToka, Telegrama i rosyjskiego serwisu VKontaktie.

Coraz szerszy zasięg antyukraińskich treści

Według analiz IMM od 1 do 31 stycznia 2023 roku w polskojęzycznych mediach społecznościowych opublikowano 57,4 tys. postów i komentarzy zawierających wyrażenia, które w negatywny sposób odnosiły się do Ukrainy i Ukraińców. To oznacza, że w styczniu pojawiało się średnio aż 77 takich treści na godzinę. Zasięg antyukraińskich przekazów wyniósł 22,4 mln i był o 21 proc. szerszy w stosunku do grudnia.

Czytaj też: TikTok usunął filmik Radosława Fogla z PiS. Platforma tłumaczy decyzję

Eksperci oszacowali też ekwiwalent reklamowy propagandowych wpisów. Wyniósł on 21,8 mln zł i był o 4,8 mln zł wyższy niż w grudniu 2022 roku. Jak podaje Demagog, w sumie w okresie od 1 listopada 2022 do 31 stycznia 2023 roku w monitorowanych mediach odnotowano niemal 180 tys. antyukraińskich wpisów i komentarzy, a ich ekwiwalent reklamowy wyniósł 56,1 mln zł.

Najwięcej antyukraińskich wpisów odnotowano w styczniu na Twitterze – 52,4 tys. tweetów i retweetów, czyli 91,3 proc. wszystkich, które wygenerowały 30 proc. zasięgu. Na Facebooku pojawiło się 3,1 tys. takich wpisów – 5,5 proc. całości, z jednoprocentowym zasięgiem. Serwisy zdjęciowe i wideo wygenerowały 2,2 proc. zasięgu. Natomiast najwyższe zasięgi miały wpisy i komentarze na forach i pod artykułami – 65 proc. całości.

Fora sprawiają najwięcej kłopotu

„Wpisy na forach internetowych często mają dłuższy cykl życia niż posty w mediach społecznościowych, ponieważ zwykle mają lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania danego forum” – wyjaśnia Sylwia Dobkowska, szefowa działu PR & marketing w IMM.

Czytaj też: PKN Orlen bez wyroku sądu orzekł, że wydawca "NIE" złamał prawo. "Absurd"

Autorzy raportu zwracają też uwagę, że to właśnie wpisy na forach i pod artykułami sprawiają najwięcej kłopotu moderatorom. Opublikowane w styczniu na stronach Poranny.pl, Money.pl, GazetaWroclawska.pl czy Dziennik.pl antyukraińskie komentarze były widoczne przynajmniej do połowy marca.

Jako dobry przykład raport wymienia stronę Sport.pl, który antyukraińskie wpisy usuwa na bieżąco.

Czytaj też: Właściciele Kanału Sportowego wezmą 4 mln zł dywidendy

(PAR, 27.03.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.