Kluby PKO BP Ekstraklasy z rekordowymi 715,1 mln zł przychodów. W rankingu Deloitte po raz 11. na czele Legia
Deloitte pod względem finansowym sklasyfikował piłkarskie kluby już po raz 16.
Przychody klubów piłkarskiej PKO BP Ekstraklasy z działalności operacyjnej osiągnęły najwyższą wartość w historii rankingów prowadzonych przez Deloitte – aż 715,1 mln zł. Według przewidywań firmy już w sezonie 2023/2024 możliwe jest osiągnięcie powyżej 1 mld zł przychodów z uwzględnieniem transferów.
Jest to wynik o 87,9 mln zł wyższy niż w sezonie ubiegłym, a w ciągu 10 lat łączne przychody klubów Ekstraklasy urosły ponad dwukrotnie – z 353 mln zł w 2012 roku. Tegoroczna kwota nie uwzględnia sum pozyskanych w wyniku dokonanych transferów, które w zakończonym w czerwcu sezonie sięgnęły dodatkowe 145,6 mln zł.
Czytaj też: Od października Nielsen Media będzie mierzył oglądalność bloków reklamowych DAI
Jak wynika z 16. edycji raportu Piłkarska Liga Finansowa, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte we współpracy z klubami PKO Bank Polski Ekstraklasy oraz spółką Ekstraklasa SA, kluby zaksięgowały w sezonie 2021/2022 ponad 321 mln zł wpływów z tytułu praw do transmisji. Element ten był największym źródłem przychodów klubów i stanowił blisko 45 proc. ich łącznych wpływów. Ponadto obecność kibiców na stadionach przez cały sezon 2021/2022 przełożyła się na uzyskanie przez kluby Ekstraklasy rekordowych 102,6 mln zł przychodów z dnia meczowego. Tegoroczna edycja przynosi również zmianę na trzecim miejscu rankingu, gdzie został sklasyfikowany Raków Częstochowa, po raz pierwszy na podium.
– Po raz jedenasty na pierwszym miejscu uplasowała się Legia Warszawa z przychodami na poziomie 155,2 mln zł. Drugie miejsce zajął Lech Poznań, który choć osiągnął niemal dwukrotnie niższy wynik finansowy niż w ubiegłym sezonie – 79,1 mln zł – w sferze sportowej był górą, zdobywając mistrzostwo Polski. Trzeci na podium Raków Częstochowa osiągnął 47,9 mln zł – mówi Przemysław Zawadzki, partner associate, lider Sports Business Group, Deloitte.
Legia Warszawa dzięki m.in. rozpoznawalnej marce oraz obecności w stolicy generuje bardzo wysokie przychody komercyjne (53,2 mln zł) oraz z dnia meczowego (36,3 mln zł). Dzięki występom w europejskich pucharach wpływy z UEFA do kasy klubu wyniosły łącznie 48,1 mln zł. Lech Poznań w tym sezonie, w porównaniu z 2020/2021, zanotował wyraźnie niższe przychody z transmisji – spadły one o 17,7 mln zł – z 49,9 mln zł do 32,2 mln zł. Jednocześnie o blisko 300 proc. wzrosły przychody Kolejorza z dnia meczowego (do 19,3 mln zł), a ze źródła komercyjnego o 41 proc. (do 27,7 mln zł).
Czytaj też: Papaya Films i M&C Saatchi ze spotem dla marki Barclays
Wśród klubów, które w sezonie 2021/2022 występowały na boiskach PKO Bank Polski Ekstraklasy, łącznie wzrost przychodów w stosunku do danych z sezonu 2020/2021 zanotowało aż 12 drużyn. Najbardziej z tej grupy wyróżniają się: Legia Warszawa, Radomiak Radom, Górnik Zabrze, Raków Częstochowa i Wisła Kraków (mimo spadku do Fortuna 1. Ligi), które łącznie powiększyły przychody sportowe o 87 mln zł. Spadek odnotowało natomiast pięć klubów: Wisła Płock, Lechia Gdańsk, Cracovia, Piast Gliwice i KGHM Zagłębie Lubin.
Największym źródłem przychodów okazały się prawa do transmisji – otrzymywane głównie z Ekstraklasy SA za prawa telewizyjne, scentralizowane prawa marketingowe oraz z UEFA za grę w europejskich pucharach. Z tego tytułu kluby zaksięgowały 321,6 mln zł przychodu. Według ekspertów Deloitte kolejne lata powinny przynieść wzrosty w tej kategorii ze względu na nowy kontrakt telewizyjny.
Czytaj też: Samsung reklamuje telewizory i promocję typu cashback
(MAC, 21.09.2022)