Rynek reklamy w I półroczu wzrósł o 5,5 proc., chociaż telewizja w tym czasie zmniejszyła przychód
Jak wynika z raportu Publicis Groupe Polska, internet jest najchętniej wybieranym kanałem komunikacyjnym (fot. materiały prasowe)
Według Raportu o Rynku Reklamy i Mediów Publicis Groupe Polska, telewizja jako jedyne medium odnotowała w pierwszym półroczu 2022 roku spadek przychodów reklamowych. Ale i tak wydatki reklamowe w Polsce wzrosły o 5,5 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2021 r.
Wartość rynku po sześciu miesiącach br. przekroczyła 5,2 mld zł. W tym czasie wszystkie odnogi rynku, poza telewizją, zaliczyły wzrost – reklama w internecie urosła o 8,4 proc. (czyli o 178,8 mln zł), reklama zewnętrzne wzrosła o blisko 42 proc. (71,3 mln zł). W telewizji spadek przychodów reklamowych wyniósł 34,4 mln zł – czyli 1,6 proc. w stosunku do pierwszego półrocza 2021 r.
Czytaj też: KRRiT na odchodnym chce zdemolować rynek radiowy
Sektorem reklamowym o największym wolumenie inwestycji okazał się handel. Budżety firm handlowych zwiększyły się o niemal 76,2 mln zł, co stanowi o 7,7 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2021 r. Twórcy raportu zwracają jednak uwagę, że w drugim kwartale br. odnotowano mocne hamowanie dynamiki wydatków. Wśród firm z tego sektora najwięcej wydały: Media Expert, Lidl i Biedronka. Na drugim miejscu pod względem wolumenu wydatków znalazł się sektor farmaceutyczny, który w analizowanym okresie zwiększył swoje inwestycje reklamowe o ponad 81,1 mln zł (dynamika 16,5 proc.).
(fot. materiały prasowe)
(fot. materiały prasowe)
(fot. materiały prasowe)
(fot. materiały prasowe)
(fot. materiały prasowe)
(fot. materiały prasowe)
Według raportu internet umocnił swoją pozycję w mediamiksie i odpowiada aktualnie za 44,4 proc. całej wartości rynku. Pozycję odbudowuje również powoli kino, którego udział wzrósł z 0,2 proc. do 0,9 proc.. Udział reklamy digitalowej wzrósł o 1,2 proc. do 44,4 proc, zaś reklamy zewnętrznej zwiększył się z 3,5 proc. do 4,7 proc. Telewizja straciła 2,9 proc. udziałów (40,7 proc. udział w rynku), zaś udział radia zmalał z 7 proc. do 6,8 proc.. Prasa utrzymała dotychczasową pozycję i podobnie jak rok temu jej udział wynosi 1 proc.
Czytaj też: Reklama Pyralginy "zainspirowana" spotem Ibupromu RR sprzed kilku lat
(KAP, 29.08.2022)