Temat: na weekend

Dział: PUBLIC RELATIONS

Dodano: Grudzień 18, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Największe kryzysy wizerunkowe roku

Na podium rankingu znalazł się wicepremier Jacek Sasin w związku z wydaniem 70 mln zł na wybory korespondencyjne, które się nie odbyły (fot. Jakub Kaminski/East News)

Kościół katolicki już drugi rok z rzędu znalazł się na pierwszym miejscu rankingu "Kryzysometr 2020/2021" tworzonego przez specjalistów od komunikacji. W osobnym rankingu kryzysów świata biznesu pierwsze miejsce zajęła Wirtualna Polska w związku ze sprawą niejasnych powiązań z Ministerstwem Sprawiedliwości. 

Badania "Kryzysometr 2020/2021" przeprowadził Alert Media Communications wśród ponad 100 dyrektorów komunikacji, menedżerów PR i rzeczników prasowych kluczowych firm rynkowych, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych. Agencja specjalizująca się w komunikacji antykryzysowej i strategicznym PR poprosiła ich o wskazanie największych kryzysów roku z podziałem na sferę publiczną i biznesową.

W sferze publicznej kolejny rok z rzędu respondenci kryzysową palmę pierwszeństwa przyznali Kościołowi katolickiemu, w związku z tuszowaniem przez hierarchów afer pedofilskich. Odsetek wskazań na kryzys tej instytucji wzrósł z 45 proc. w 2019 roku do aż 64 proc. w 2020, zdecydowanie wyprzedzając inne kryzysy.

Na drugim miejscu w rankingu kryzysów publicznych – z 42 proc. wskazań – znalazł się Trybunał Konstytucyjny Julii Przyłębskiej, którego orzeczenie zburzyło porozumienie społeczne w sprawie przepisów dotyczących aborcji.

Na podium znalazł się też wicepremier Jacek Sasin w związku z wydaniem 70 mln zł na wybory korespondencyjne, które się nie odbyły (37 proc. głosów). Na czwartym miejscu zestawienia znalazła się radiowa Trójka i katastrofalne zarządzanie konfliktem wokół odejścia czołowych dziennikarzy tej jeszcze niedawno kultowej stacji (29 proc. wskazań).

Kolejne miejsca w kategorii „kryzys sfery publicznej” zajęli zaś politycy: Łukasz Szumowski (zarzuty korupcyjne oraz kontrowersje wokół zakupu respiratorów i maseczek – 28  proc. głosów) oraz Jarosław Kaczyński – i to dwukrotnie: za oświadczenie wideo dotyczące wyroku Trybunału Konstytucyjnego i strajku kobiet (18 proc. wskazań) i wizytę na Powązkach, gdy cmentarze były zamknięte dla wszystkich obywateli (17 proc.).

Press

(fot. materiały prasowe)

W rankingu kryzysów świata biznesu pierwsze miejsce zajęła Wirtualna Polska w związku z tekstami fikcyjnych dziennikarzy i zarzutami dotyczącymi powiązań z Ministerstwem Sprawiedliwości (43 proc. głosów). Dwie kolejne pozycje to kryzysy „celebryckie”: Veclaim i tzw. afera metkowa dotycząca fałszowania miejsca produkcji ubrań marki Jessiki Mercedes (38 proc.) oraz Anna Lewandowska – za filmik, na którym przebrała się w strój imitujący otyłość, a następnie groziła pozwem aktywistce, która zamieściła negatywny komentarz w tej sprawie (31 proc. głosów).

W czołówce rankingu rynkowego znalazł się jeszcze luksusowy sklep Moliera 2 i kontrowersje wokół akcji #DzieńSzpilek (30 proc. wskazań) oraz mBank – za wyciek danych klientów i omyłkową masową wysyłkę testowych powiadomień push (26 proc.).

Press

(fot. materiały prasowe)

W badaniu przeprowadzonym w drugiej połowie listopada przez agencję Alert Media Communications wzięło udział 113 rzeczników, dyrektorów i PR managerów z wiodących polskich firm, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych.

Alert Media Communications zarządzana jest przez Adama Łaszyna, który jest także wiceprezesem Stowarzyszenia Agencji Public Relations. SAPR powstało w październiku 2020 roku, a też ma już na koncie wpadkę wizerunkową - jego członkiem była agencja R4S Consulting (a w radzie nadzorczej SAPR zasiadał Mariusz Sokołowski, partner z R4S Consulting), wobec której pojawiły się poważne zarzuty. SAPR zawiesił agencję R4S w prawach członka stowarzyszenia, a w konsekwencji zrezygnowała ona z członkostwa.

AMS

Pozostałe tematy weekendowe

Automat napisze o pogodzie i sporcie
Pokolenie Y pochłania Netflixa
Orlenowi wystarczy Polska Press?
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.