Nawyki z czasu lockdownu zostaną nam na dłużej
Do celów prywatnych platform i komunikatorów wideo zaczął używać co piąty ankietowany, a 46 proc. zakłada, że będzie z tego korzystać w najbliższej przyszłości (fot. Pixabay.com)
Jak zmieniły się zwyczaje konsumenckie w czasie pandemii koronawirusa? Sprawdziła to agencja mediowa Starcom.
Według przeprowadzonego przez Starcom badania HX Study Polacy zmienili codzienne nawyki, w tym preferencje zakupowe i żywieniowe. Twórcy raportu wymieniają np. zakupy spożywcze przez internet (zaczęło je robić 3 proc. Polaków). Z kolei 6 proc. zwiększyło częstotliwość e-zakupów spożywczych, a 14 proc. zakłada ich kupowanie w ten sposób w niedalekiej przyszłości. Jedzenie z dostawą do domu po raz pierwszy zamówił podczas lockdownu średnio co dziesiąty badany. Chętniej robiono też przez internet zakupy artykułów niespożywczych, m.in. za pośrednictwem Allegro, Zalando, Amazona, Aliexpress.
W pierwszym okresie pandemii pracę zdalną zaczęło wykonywać 9 proc. respondentów, a 7 proc. zwiększyło jej częstotliwość. Z raportu wynika również, że w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców ten odsetek był znacznie wyższy (co czwarty ankietowany przeszedł wtedy na pracę zdalną). 16 proc. badanych zakłada taką formę pracy także w najbliższej przyszłości.
Wzrosła też popularność komunikatorów z wykorzystaniem wideorozmów. 7 proc. ankietowanych zaczęło używać platform typu Zoom, Teams, Messenger, Skype i FaceTime do celów związanych z pracą, a 9 proc. zwiększyło częstotliwość. Do celów prywatnych platform i komunikatorów wideo zaczął używać co piąty ankietowany, a 46 proc. zakłada, że będzie z tego korzystać w najbliższej przyszłości. Wzrosło też zainteresowanie mediami tradycyjnymi i serwisami VoD (filmy i seriale), podcastami (dostępnymi na YouTube czy na Spotify), a także grami.
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1040 osób powyżej 18. roku życia.
(IKO, 02.10.2020)