Dieselgate rysą na wizerunku
Volkswagen Group Polska ma zapłacić 120 mln zł za wprowadzenie w błąd konsumentów (screen YouTube / Volkswagen Group Polska)
Zdaniem ekspertów kryzys wizerunkowy Volkswagen Group Polska wywołany wysoką karą finansową, jaką nałożył na niego UOKiK, nie przełoży się w dużym stopniu na sprzedaż. Ale może zniechęcić do marki najbardziej świadomych konsumentów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Volkswagen Group Polska karę 120 mln zł za wprowadzenie w błąd konsumentów co do poziomu emisji spalin i kierowanie wytycznych skutkujących odrzuceniem reklamacji (dotyczy samochodów Volkswagen, Audi, Seat i Škoda produkowanych po 2008 roku). To wynik zakończonego 14 stycznia 2020 roku postępowania przeciwko koncernowi, które trwało od 2017 roku - tzw. afera dieselgate. Jest to najwyższa kara, jaką UOKiK nałożył za naruszenie praw konsumentów. "Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin - wprowadzał konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku" - uzasadnił decyzję Marek Niechciał, prezes UOKiK. Decyzja nie jest prawomocna.
120 mln zł kary za #DieselGate. Zobacz, co dokładnie zakwestionował #UOKiK w działaniach Volkswagen Group Polska ⬇️⬇️⬇️ pic.twitter.com/ZVEnrtw4UZ
— UOKiK (@UOKiKgovPL) January 15, 2020
Zdaniem Marcina Kalkhoffa, partnera w BrandDoctor, nałożona przez UOKiK kara wpłynie negatywnie na postrzeganie koncernu, ale będzie to chwilowe i w dłuższej perspektywie nie spowoduje znaczącego spadku sprzedaży. - Tego typu kryzys wizerunkowy jest niebanalny, ale nie przekreśla marki. A przydałby im się pstryczek w nos, aby dostrzegli, że dla klientów ważne są aspekty związane z dbaniem o środowisko – ocenia Kalkhoff.
Dr hab. Dariusz Tworzydło z Uniwersytetu Warszawskiego komentuje: - Zdecydowana większość konsumentów nie odwróci się od marki, ponieważ już dawno by to zrobiła, ale z pewnością ci najbardziej świadomi mogą podjąć taką decyzję. Przed Volkswagenem sporo pracy, gdyż koncern ma kolejny temat, z którym musi się zmierzyć. W tym momencie dobrym rozwiązaniem będzie wzięcie odpowiedzialności za to, co wywołało kryzys i komunikowanie prawdy.
(IKO, 17.01.2020)