Kto promuje Polskę?
Nowy pełnomocnik premiera ma dbać o promocję polskiej marki (fot. Pixabay.com)
Premier powołał pełnomocnika ds. promocji polskiej marki. Zdaniem ekspertów nominacja może mieć związek z nieudolnymi działaniami Polskiej Fundacji Narodowej, która miała dbać o wizerunek kraju, a jest dla niego obciążeniem.
Poseł PiS Andrzej Gut-Mostowy został wiceministrem rozwoju i pełnomocnikiem premiera ds. promocji polskiej marki. Ma współpracować z organizacjami pozarządowymi i instytucjami międzynarodowymi, inicjować działania rządu dotyczące współpracy turystycznej i gospodarczej, a także odpowiadać za promowanie polskiej marki za granicą, np. na targach czy wystawach. Pełnomocnik premiera ma też wspierać polskich przedsiębiorców i ich produkty oraz promować markę Polska w mediach społecznościowych.
Andrzej Gut-Mostowy nowym wiceministrem rozwoju. Premier @MorawieckiM 3 stycznia powołał go na stanowisko Sekretarza Stanu w #MR, pełnomocnika Prezesa RM ds. promocji polskiej marki. Nominację wręczyła min. @JEmilewicz Gratulujemy!!! Bio https://t.co/MJfwR6mOL7 @GutMostowy pic.twitter.com/EJ8tU4iEWH
— Ministerstwo Rozwoju (@MinRozwoju) January 8, 2020
Agnieszka Bajur, partner w agencji Marketing & Communications Consultants, przyznaje, że potrzebna jest osoba, która koordynowałaby działania związane z promocją marki kraju. – Mamy wiele niedociągnięć na różnych płaszczyznach w tym zakresie promocji turystyki, żywności, designu i w wielu innych obszarach – wylicza Bajur. Czy Gut-Mostowy ma odpowiednie kompetencje? – Osoba na takim stanowisku powinna mieć doświadczenie w marketingu politycznym i generalnie szeroko rozumianym marketingu, a nowy pełnomocnik takiego doświadczenia nie ma. Zna się na turystyce, a to zdecydowanie za mało – mówi.
"PFN nikomu nie kojarzy się dobrze"
Bajur zwraca uwagę, że powołanie pełnomocnika ds. promocji polskiej marki może mieć związek z nieudolnym działaniem Polskiej Fundacji Narodowej. – PFN okazała się fiaskiem – mówi Bajur. – Niewykluczone, że pan Gut-Mostowy ma doprowadzić do jej likwidacji lub ograniczenia znaczenia i kompetencji, co byłoby raczej wskazane i z korzyścią dla wizerunku Polski, zarówno na rynku krajowym, jak i na arenie międzynarodowej – dodaje.
Rejs reaktywacja ?⛵️ #Kusznierewicz #PFN pic.twitter.com/SAR02WLZi9
— Henryk Sawka (@henryk_sawka) March 30, 2018
Podobnego zdania jest Adam Miecznikowski, chief strategy director agencji Publicis Worldwide Polska. – PFN nikomu nie kojarzy się dobrze – zaznacza Miecznikowski – Kampania o sądach, kompletnie nieudany rejs z okazji 100-lecia niepodległości czy wreszcie niekompetencja i niegospodarność władz fundacji podczas współpracy z amerykańską firmą White House Writers Group. Być może Gut-Mostowy ma za zadanie, jak to się elegancko mówi, wygaszenie funkcjonowania PFN, która po cichu odejdzie w zapomnienie?
W rozliczeniach między PFN a firmą White House Writers Group jest https://t.co/St0VtBWixw. informacje o wydatkach na Edmunda Jannigera, pupila b. szefa MON A. Macierewicza. Kolejny tekst Andrzeja Stankiewicza o #PFN.
— Edyta Żemła (@Edytazemla) December 8, 2019
https://t.co/bpoOmU7CJ1
Także Miecznikowski zwraca uwagę, że dotychczas działania związane z promowaniem marki Polska były rozproszone i nikt ich nie koordynował. – Nie wiem tylko, czy Gut-Mostowy to najlepszy wybór, bo nie ma chyba za wiele doświadczenia w realizowaniu zadań, jakie mu powierzono – mówi.
"Minister Andrzej Gut-Mostowy jako pełnomocnik prezesa Rady Ministrów ds. promocji polskiej marki nie będzie nadzorował Polskiej Fundacji Narodowej. Zakres jego zadań określa zarządzenie prezesa Rady Ministrów" - odpisał w piątek na nasze pytania Departament Komunikacji Ministerstwa Rozwoju.
⇒ ZOBACZ TEŻ: Amerykański kryzys PFN
Gut-Mostowy w latach 1998–2005 był radnym województwa małopolskiego, m.in. wiceprzewodniczącym Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki, a w latach 1995-1998 radnym Zakopanego i członkiem zarządu miasta. Był wiceprezesem Tatrzańskiej Izby Gospodarczej w latach 2008–2014, a także prezesem i członkiem zarządu Małopolskiej Organizacji Turystycznej. Gut-Mostowy to współzałożyciel i pierwszy zwierzchnik Rycerzy Kolumba w Polsce, charytatywnej organizacji katolickiej. Od 2004 roku organizator festynów „Przedsiębiorcy Podhala, Spisza, Orawy Dzieciom” w Rabce. Za tę działalność odznaczony Orderem Uśmiechu.
Polska Fundacja Narodowa – setki milionów od państwowych spółek
Polska Fundacja Narodowa została powołana w 2016 roku przez 17 spółek skarbu państwa. Miała promować i chronić wizerunek Polski i polskiej gospodarki. W pierwszym roku działalności założyciele przeznaczyli na jej działalność 100 mln zł, zgodnie z zapisami statutu do 2026 roku powinna otrzymać ponad 633 mln zł.
PFN zorganizowała w 2017 roku kontrowersyjną kampanię "Sprawiedliwe sądy". Inny projekt zakładał, że kierowana przez Mateusza Kusznierewicza załoga opłynie Ziemię na zakupionym do tego celu i wyremontowanym jachcie. Miało to służyć promocji Polski z okazji stulecia odzyskania niepodległości. PFN na początku maja 2018 roku zerwała jednak umowę, uzasadniając decyzję "utratą zaufania" do Kusznierewicza. W kwietniu 2019 roku jacht 14 godzin po wyjściu z portu miał awarię masztu. PFN wydała m.in. śpiewnik z pieśniami żołnierskimi i legionowymi i album o Janie Pawle II.
AMS