Coraz gorszy wizerunek Polski w zagranicznych mediach
W raporcie "Polska w mediach zagranicznych" wzięto pod uwagę najpoczytniejsze portale informacyjne z pięciu krajów Europy (fot. Valik Chernetskyi/ Unsplash)
Wizerunek Polski w zagranicznych mediach uległ znacznemu pogorszeniu - wynika z raportu firmy Newton Media, która zbadała wydźwięk materiałów o Polsce w największych portalach pięciu europejskich krajów w okresach 2014-2015 i 2018-2019.
W raporcie "Polska w mediach zagranicznych" porównano wizerunek naszego kraju w okresie od września 2014 do sierpnia 2015 roku z okresem od września 2018 do sierpnia 2019 roku. W badaniu wzięto pod uwagę najpoczytniejsze portale informacyjne z pięciu krajów Europy, do których w 2018 roku Polska eksportowała najwięcej towarów (Niemcy, Włochy, Wielka Brytania, Czechy, Francja). Publikacje sklasyfikowano według wydźwięków: pozytywnych, neutralnych i negatywnych.
"Polska w mediach zagranicznych", Newton Media
We wszystkich przypadkach badacze zaobserwowali "skokowy wzrost informacji negatywnych o Polsce". W tekstach portali pojawiały się podobne wątki: zagrożenie dla praworządności przez wywieranie presji na wymiar sprawiedliwości i konflikt z instytucjami unijnymi na tym tle, zamieszki podczas Marszu Równości w Białymstoku (agresorów utożsamiano ze stanowiskiem polskich władz), zabójstwo prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza (podkreślano, że doszło do niego w czasie silnych podziałów ideologicznych) i Marsz Niepodległości w Warszawie (zwracano uwagę na fakt oficjalnego wspierania marszu przez rządzących). Udział publikacji o wydźwięku negatywnym w analizowanych mediach wzrósł z 9 proc. (wrzesień 2014 - sierpień 2015) do 41 proc. (wrzesień 2018 - sierpień 2019).
W niemieckim portalu Spiegel.de w badanych okresach wzrosła liczba publikacji negatywnych z 12 (7 proc. ogółu) do 84 (38 proc. wszystkich). Jednocześnie spadł odsetek informacji przychylnych (z 20 proc. do 6 proc.). We włoskim portalu Repubblica.it liczba publikacji o wydźwięku negatywnym wzrosła z 6 (4 proc.) do 45 (31 proc.), tu również spadła liczba informacji pozytywnych. W czeskim portalu Idnes.cz liczba tekstów negatywnych wzrosła z 37 (23 proc.) do 116 (51 proc.), w brytyjskim Bbc.co.uk z 1 (3 proc.) do 23 (56 proc.), a we francuskim Lefigaro.fr z 15 (5 proc.) do 86 (40 proc.).
ZOBACZ WIĘCEJ:
(JSX, 06.09.2019)