Wydanie: PRESS 01/2004
Problem łóżkowy
Personalne rozgrywki w TVP ujawniły problem etyczny, nad którym ani dziennikarze, ani wydawcy dotąd się nie zastanawiali.
Komisja Etyki TVP zaleciła zarządowi TVP wydanie regulacji prawnych i wprowadzenie do kontraktów dziennikarskich aneksów, które zapobiegną łamaniu kodeksu etyki dziennikarskiej. Według komisji powinny one bezwarunkowo zakazywać dziennikarzom udziału w reklamach i promocjach. – Komisja sama sobie strzeliła gola, ponieważ przyznaje, że nie ma przepisów, które podobno łamiemy – podsumowuje oświadczenie Komisji Etyki TVP z 7stycznia br. Kamil Durczok, dziennikarz TVP.
W grudniu przed oblicze Komisji Etyki TVP musieli się stawić niektórzy dziennikarze i prezenterzy telewizji publicznej, by wyjaśnić swój udział w sesjach i konkursach organizowanych przez magazyny kolorowe. Komisja zajęła się tą sprawą na wniosek Janusza Pieńkowskiego, dyrektora Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, który zwrócił uwagę na sesję Jolanty Pieńkowskiej w miesięczniku „Dobre Wnętrze”. W wywiadzie opowiadała ona, czym jest dla niej sypialnia – podczas gdy na stronie obok widniało zdjęcie Pieńkowskiej na eleganckim łóżku w zaaranżowanym wnętrzu, a obok wyszczególniono producentów i podano ceny mebli zaprezentowanych na fotografii. Dyrektora TAI-u zdenerwował też udział Pieńkowskiej w jury konkursu miesięcznika „Twój Styl” Doskonałość Roku – jego zdaniem dziennikarka „Wiadomości” łamie wewnętrzne zasady TVP zabraniające dziennikarzom udziału w przedsięwzięciach komercyjnych o charakterze reklamowym lub kryptoreklamy.
To nagłe zainteresowanie się udziałem Jolanty Pieńkowskiej wprzedsięwzięciach pism kolorowych jest komentowane w telewizji jako próba usunięcia jej z „Wiadomości”. Ni stąd, ni zowąd kierownictwo TAI-u uznało postępowanie swoich pracowników za nieetyczne, podczas gdy dotąd nie miało nic przeciwko ich występom w magazynach kolorowych, także w sesjach podobnych do tej z „Dobrego Wnętrza”. – Te inne sprawy umknęły nam, źle się stało – przyznaje Andrzej Siwek, kierownik biura prasowego TVP.
Nawet jeśli u podłoża sprawy leżą rozgrywki personalne, poruszono ważny temat: czy dziennikarz powinien brać udział w konkursach organizowanych przez kolorowe czasopisma, a polegających na ocenianiu marek? Czy dziennikarz prezentujący informacje może być bohaterem sesji, których celem jest zaprezentowanie konkretnych produktów? – Komercyjne wykorzystanie wizerunku dziennikarzy informacyjnych to przekroczenie standardów. Może im zaszkodzić nawet podejrzenie, że robią cokolwiek za pieniądze – przestrzega Jerzy Baczyński, redaktor naczelny tygodnika „Polityka”.
Anna Nalewajk
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter