Wydanie: PRESS 01/2012
Sciana płacy
Słowacka firma Piano Media chce nauczyć polskich wydawców zarobić w sieci.
Podczas jesiennej konferencji INMA (International Newsmedia Marketing Association) na przedmieściach Lizbony jednym z najbardziej obleganych przez wydawców prelegentów był Marcel Vašš. Współwłaściciel słowackiej firmy Piano Media opowiadał o pierwszych efektach wprowadzonego 2 maja 2011 roku na Słowacji wspólnego systemu pobierania opłat za treści udostępniane w Internecie. Paywall kryje treści oferowane przez dziewięć mediów: cztery dzienniki, trzy magazyny, serwis wideo i jedną telewizję. Prowadzą one swoje strony tak jak dotychczas. Dostęp do ich płatnych materiałów jest ograniczony przez wspólny system rejestracji użytkowników prowadzony przez Piano Media. Użytkownik rejestruje się na podstronie tej platformy (wyświetla się po wejściu na materiał z ograniczonym dostępem) i wykupuje dostęp (może zapłacić w dowolny sposób: kartą, SMS-em, przelewem – jest dziewięć metod płatności). Potem posługując się jednym loginem, może do woli przeglądać płatne treści wszystkich serwisów objętych platformą. Właściciele Piano Media porównują swój pomysł do telewizji kablowej, w której użytkownik, płacąc jeden abonament, ma dostęp do oferty konkurujących z sobą nadawców.
– Osiągnięte przez Piano Media wyniki w takim stopniu nas zainteresowały, że zaprosiliśmy właścicieli projektu do Polski, aby porozmawiać o współpracy – mówi Magdalena Chudzikiewicz, dyrektor marketingu i PR Grupy Wydawniczej Polskapresse. Oprócz Polskapresse ze Słowakami rozmawiali także przedstawiciele Agory SA i Mediów Regionalnych. To do tych trzech wydawców należą serwisy, które mają najwięcej użytkowników według badania Megapanel PBI/Gemius w kategorii Informacje i publicystyka. Więcej ruchu w tej kategorii mają jedynie grupy Onet.pl i Wirtualna Polska – niepowiązane z koncernami prasowymi.
Więcej w styczniowym numerze "Press" - kup teraz e-wydanie
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter