Wydanie: PRESS 11/2010

Ranking przychodów agencji PR

Łączny przychód 36 agencji ujętych w publikowanym tu rankingu wyniósł w 2009 roku 175,8 mln zł. Spośród nich 33 agencje były już w rankingu przychodów za 2008 rok – rok później miały łączny przychód niższy, spadł o 13,62 proc. – To nie jest duża strata. Obawiałem się, że w ubiegłym roku ten spadek rynku może być dużo większy, biorąc pod uwagę, jak trudny dla branży był pierwszy rok kryzysu – uważa Paweł Trochimiuk, prezes ZFPR i agencji Partner of Promotion.
Przygotowując piąty już ranking firm public relations pod względem przychodów – tym razem za 2009 rok – uwzględniliśmy agencje zrzeszone w ZFPR, firmy, których prezesi są członkami Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, a także agencje, które zgłosiły się do nas w odpowiedzi na zaproszenie. Otrzymały od nas ankiety do wypełnienia, a potem podane w ankietach informacje o sytuacji finansowej weryfikowaliśmy ze sprawozdaniami finansowymi w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w urzędach skarbowych (stąd taki termin publikacji). Jedynie agencja Glaubicz Garwolińska Consultants (członek ZFPR) nie udostępniła nam swoich dokumentów finansowych, a w KRS od 2006 roku nie składa sprawozdań finansowych ze swojej działalności (stan na 30 września br.). – Agencja jest prywatną firmą i wszelkie ruchy finansowe to moja prywatna sprawa, a sprawę z KRS wyjaśnię – poinformowała nas Anna Garwolińska, prezes firmy.
12 agencji w rankingu odnotowało wzrost przychodów wobec roku poprzedniego (rok wcześniej: 24). Największy – o 19,90 proc. – agencja Lignar PR. Z tym że jest to jedna z najmniejszych firm w rankingu, zatrudnia tylko pięć osób, a jej przychód wzrósł z 592 tys. do 705 tys. zł, tj. o 133 tys. zł. Dla porównania, druga w kolejności pod względem dynamiki wzrostu agencja Ciszewski Public Relations zwiększyła przychody z 4,3 mln do 5,1 mln zł, czyli o 804 tys. zł.
Największy spadek przychodów – o 67,34 proc. – w 2009 roku zaliczyła agencja Profile, co spowodowało, że spadła z miejsca trzeciego na 25. Rok 2009 firma zakończyła stratą na poziomie 908 tys. zł, największą spośród agencji z rankingu. Jednak Krzysztof Nowak, prezes agencji Profile, oświadcza: – Pogłoski o naszej śmierci są przedwczesne. Pracujemy przede wszystkim projektowo, i to głównie dla sektora publicznego. Część projektów się zakończyła , a część przychodów została przeniesiona na 2010 rok.

Więcej w listopadowym numerze "Press" - kup teraz e-wydanie

 

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.