Wsparcie finansowe w internecie najczęściej oferują kobiety z dużych miast. Raport Zrzutki.pl
Raport serwisu Zrzutka.pl powstał na podstawie analizy ponad 16 mln darowizn crowdfundingowych (screen: Zrzutka.pl)
Internetową zrzutkę najkorzystniej jest organizować w środy i czwartki, między godz. 20 a 24. Na komunikaty z prośbą o wsparcie najczęściej reagują kobiety z dużych miast w wieku 35-54 lat – wynika w raportu serwisu Zrzutka.pl, który powstał na podstawie analizy ponad 16 mln darowizn crowdfundingowych.
Raport przygotowany przez Zrzutka.pl wskazuje, że rynek finansowania społecznościowego najbardziej dynamicznie rozwijał się w Polsce od 2014 do 2022 roku. „Wojna za naszą wschodnią granicą i wielka ofiarność rodaków miała największy wpływ na dużą wartość zebranych środków na platformach crowdfundingowych w Polsce. Dzięki czemu wartość rynku finansowania społecznościowego była na poziomie 1,1 mld zł w 2022 roku (…). Wówczas to zrzutka.pl odnotowywała nawet ponad 30 tysięcy wpłat – darowizn dziennie” – piszą autorzy raportu.
64 proc. wpłat dokonują kobiety
Jednak w 2023 roku wartość wpłat spadła poniżej 1 mld zł. Zmniejszyła się również średnia kwota jednorazowej wpłaty. Rekordowy pod tym względem był 2022 rok, gdy średnia kwota wyniosła 97,1 zł (w 2014 roku było to 56 zł). W 2023 roku wartość ta zmniejszyła się o 10 proc., do 89 zł.
Czytaj też: Wydawcy o rozmowach z big techami: "To będzie rok trudnych negocjacji"
„W 2024 roku mamy do czynienia z lekkimi, kilkuprocentowymi wzrostami na rynku, co nie tylko przekłada się na większą wartość całego rynku crowdfundingowego, ale także na wielkość średniej wpłaty jednorazowej; w br. jej poziom urósł do 91 zł” – czytamy w raporcie Zrzutka.pl.
W przypadku wpłat cyklicznych autorzy raportu odnotowali stały wzrost. Wskazują, że w 2021 roku średnia wpłata cykliczna wynosiła 42 zł, w 2024 roku – 48 zł.
Raport wskazuje, że 64 proc. wpłat dokonują kobiety. Połowa darczyńców to osoby w wieku 35-54 lat. Co piąty biorący udział w finansowaniu społecznościowym jest w wieku 25-34 lat, 16 proc. – powyżej 65 roku, a 10 proc. ma 55-64 lat. Najmłodsi, w wieku 18-24 lat, stanowią 5 proc. darczyńców.
Zbiórki zakładane są na początku roku
Z największych miast pochodzi 61,25 proc. wpłat, najwięcej z Warszawy (22 proc.). Na drugim miejscu znalazł się Wrocław (8 proc.), a na trzecim Poznań (7 proc.). W pierwszej piątce są też Kraków (6 proc.) i Katowice (5 proc.).
Czytaj też: TVN WBD zrezygnuje z naziemnej emisji kanału Metro. "Nigdy nie był priorytetem"
Kluczowe dni tygodnia dla wpłat na zbiórki internetowe to środy (15,8 proc. dokonywanych wpłat w tygodniu) i wtorki (15,6 proc.). Na trzecim miejscu jest poniedziałek (15,4 proc.), a na czwartym czwartek (15,3 proc.). Najgorszym dniem dla finansowania zbiórek są soboty z udziałem 11,3 proc.
W przypadku finansowania społecznościowego kluczowe są wieczory. Blisko co trzecia wpłata crowdfundingowa następuje między 20 a 23.59. Natomiast 9 proc. dokonywanych jest ok. godz. 21. Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się: godz. 20 (7,8 proc.) i 22 (7,5 proc.).
Drugi szczyt wpłat przypada między 9 a 13, kiedy to darczyńcy wpłacają 27,8 proc. pieniędzy. Na przeciwległym biegunie popularności znajdują się godziny nocne – od 1 do 6. Wówczas następuje jedynie 2 proc. wszystkich wpłat.
Ponad jedna trzecia zbiórek internetowych jest zakładana na początku roku – najwięcej w marcu (12 proc.). Miesiące zimowe plasują się pod tym względem w pierwszej trójce: styczeń (11,5 proc.) i luty (10 proc.). Na drugim miejscu znalazł się drugi kwartał roku z udziałem 25,1 proc. W ostatnim kwartale użytkownicy organizują 23,9 proc. zbiórek. Na ostatnim miejscu znalazł się trzeci kwartał z udziałem 22,6 proc.
Czytaj też: Niezdarna praca zdalna. Dojazdy do redakcji to dziś powód do zwolnienia się
(MAK, 02.01.2025)