Lipton wysłuchał uwag SAR, ale zasad prowadzenia przetargu nie zmienił
Zaproszenie do udziału w przetargu Lipton Teas and Infusions otrzymało 11 agencji. Firmę reprezentował audytor, który – zdaniem firm obecnych na briefingu – nie był przygotowany do spotkania (screen: YouTube/Lipton Polska)
W nawiązaniu do opisanej w październiku przez "Presserwis" informacji o prowadzonym niezgodnie z rynkowymi zasadami przetargu Lipton Teas and Infusions, Stowarzyszenie komunikacji Marketingowej SAR wydało oświadczenie. Dotyczy oceny standardów branży komunikacji marketingowej w tym przetargu.
SAR, po przeanalizowaniu procesu w kontekście skutecznych praktyk przetargowych, wskazuje na odstępstwa od standardów i nienależytą staranność. Brak rzetelnej analizy rynku i selekcji podmiotów (SAR wskazuje, że przeprowadzenie Zapytania o Informację (RFI) – pozwalającego na ocenę doświadczenia agencji oraz przedstawienie zespołów – umożliwiłoby lepszą selekcję uczestników i stanowiłoby profesjonalne przygotowanie do zapytania ofertowego).
Czytaj też: Lipton odpiera zarzuty agencji startujących w przetargu, ale nie wszystkie przekonuje
Brak ograniczenia liczby podmiotów w zapytaniu wymagającym zaawansowanych prac (RFP) przypomina, że Koalicja Organizacji Branżowych w ramach Białej Księgi rekomenduje zaproszenie maksymalnie pięciu agencji do przetargów obejmujących prace strategiczne i kreatywne (RFP).
Nieprzejrzysta komunikacja (przetarg został zakomunikowany jako zapytanie ofertowe (RFQ), co w standardach zakupowych odnosi się wyłącznie do zapytania o cenę). Użycie terminu "zapytanie ofertowe" w kontekście obszernych briefów może wprowadzać w błąd i sugerować ograniczony zakres prac do wykonania w przetargu.
SAR ponadto informuje, że w świetle doniesień medialnych zwrócił się prośbą o rozmowę na temat standardów z firmą organizującą przetarg. "Podczas spotkania z Łukaszem Chałaczkiewiczem, General Manager East Europe Lipton Teas and Infusions, przekazaliśmy opinie rynku na temat wspomnianej procedury przetargowej i prezentowaliśmy opracowane w Dialogu Branżowym standardy. Spotkanie przebiegło w dobrej i otwartej atmosferze, aczkolwiek jak nas poinformowano nie wpłynęło na aktualnie prowadzony proces" – napisano w oświadczeniu.
Czytaj też: Opinia: Przetarg Liptona nie jest wyjątkiem. W Polsce choruje cała branża marketingowo-reklamowa
Oświadczenie w imieniu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR i zarządu SAR podpisali: Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający SAR, i Marcin Gaworski, prezes zarządu SAR.
Przypomnijmy: zaproszenie do udziału w przetargu Lipton Teas and Infusions otrzymało 11 agencji. Firmę reprezentował audytor, który – zdaniem firm obecnych na briefingu – nie był przygotowany do spotkania.
Czytaj też: Kantar Media: Lidl wydaje więcej na reklamę w mediach niż Biedronka
(AMS, 19.11.2024)