Treści "Wyborczej" i Gazety.pl posłużą w budowie modelu językowego na potrzeby AI

Kontent mediów Agory zostanie wykorzystany przy budowie modelu językowego na potrzeby rozwoju sztucznej inteligencji (fot. materiały prasowe)
"Gazeta Wyborcza" oraz serwis Gazeta.pl (Agora) pomogą Politechnice Wrocławskiej w pracach nad stworzeniem polskiego modelu językowego, umożliwiającego zrównoważony rozwój sztucznej inteligencji w naszym kraju.
Jak informuje biuro prasowe Agory, koncern zawarł umowy licencyjne, dzięki czemu naukowcy z Politechniki Wrocławskiej będą mogli wykorzystywać content "Gazety Wyborczej" i Gazeta.pl podczas realizacji projektu Polish Large Language Model (PLLuM), który ma stworzyć jakościowy, polski model językowy wspierający rozwój AI w Polsce.
"Cieszymy się, że media Grupy Agora nas wspierają"
"Cały czas walczymy o ochronę własności wydawców, ale jednocześnie chcemy wspierać projekty na rzecz wzmacniania wiedzy i innowacji w Polsce, które są realizowane w sposób transparentny i z poszanowaniem prawa" – mówi Luiza Pawela-Wargocka, chief data&AI w Grupie Agora.
Czytaj też: Australia wprowadzi zakaz korzystania z social mediów przez młodzież do lat 16
"Wierzymy, że przekazanie treści mediów Grupy Agora pro bono sprzyja budowaniu kapitału w Polsce, a w czasach dominacji big techów kluczowe jest, aby otwierać przestrzeń dla polskiego głosu w globalnym świecie sztucznej inteligencji" – dodaje.
"Stworzenie otwartego polskiego wielkiego modelu językowego w połączeniu z dostępną już w Polsce infrastrukturą obliczeniową dla AI, np. Politechniki Wrocławskiej, jest ważne, bo może wesprzeć nie tylko rozwój nauki, ale także małe i średnie przedsiębiorstwa. Cieszymy się, że media Grupy Agora wspierają nas w tym przedsięwzięciu, dzięki czemu model PLLuM będzie mógł trenować na jakościowych treściach" – stwierdza profesor Maciej Piasecki z Politechniki Wrocławskiej.
Czytaj też: Andrzej Skworz: Ulegli. Giganci od mediów społecznościowych robią wszystko, by nie płacić
(JF, 16.11.2024)
