W reklamach jest coraz więcej osób w wieku 50+. Ale wciąż są przedstawiane stereotypowo
Udział osób 50+ w reklamach jest dalej znacznie niższy niż ich udział w populacji, co wskazuje na niewykorzystany potencjał tej grupy konsumentów w przekazach komercyjnych (screen: YouTube/Andrzej Tomasik)
W 2024 roku znacząco zwiększył się udział osób w wieku powyżej 50 lat występujących w reklamach telewizyjnych – wynika z analizy biura reklamy i marketingu TVP.
Według cyklicznego badania spotów reklamowych robionego przez TVP, osoby po 50. roku życia można było zobaczyć w prawie co piątej reklamie telewizyjnej. W pierwszym kwartale 2024 roku wystąpiły one w 18 proc. reklam, a rok wcześniej w 10 proc.
Znacznie niższy udział w reklamach niż w populacji
Pomimo znaczącego wzrostu nadal jest to najrzadziej prezentowana w reklamie grupa wiekowa. Reklamodawcy znacznie częściej pokazują dorosłych aktorów przed pięćdziesiątką. Kobiety występują w 75 proc. wyświetlanych reklam, natomiast mężczyźni – w 67 proc. Osoby małoletnie pojawiają się w co czwartej reklamie.
Czytaj też: Zbiórka Pereiry na prawników kończy się klapą. Liczył na 20 tys. zł, zebrał dużo mniej
Osoby w wieku 50 lat i więcej zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego w 2024 roku stanowiły 38 proc. ogółu mieszkańców Polski. Prognozy GUS przewidują, że przez 10 lat odsetek ten wzrośnie do 46 proc. populacji.
Odsetek osób w wieku 50+ występujących w reklamach wzrósł do 18 proc. (fot. materiały prasowe)
Tak więc 18-procentowy udział osób 50+ w reklamach jest znacznie niższy niż ich udział w populacji, co wskazuje na niewykorzystany potencjał tej grupy konsumentów w przekazach komercyjnych.
Stereotypowe role oraz choroby
Nadal częstym kontekstem, w jakim pojawiają się osoby 50+ w reklamach, są stereotypowe role babci i dziadka lub kontekst choroby. Do tych dwóch stereotypów odwołuje się co trzecia reklama. To nie odzwierciedla rzeczywistej roli pełnionej w społeczeństwie przez osoby w tym wieku.
Czytaj też: Justyna Karnowska pożegnała się z TVP. Przez osiem lat kierowała TVP ABC
Rozwój tzw. srebrnej gospodarki, obejmującej produkty i usługi dla starszych konsumentów, stwarza możliwości dla bardziej zróżnicowanych kampanii reklamowych, które lepiej odzwierciedlają aktywność i wkład osób 50+ w życie społeczne i ekonomiczne.
Osoby 50+ w reklamach to stereotypowe role babci i dziadka lub kontekst choroby (fot. materiały prasowe)
Biuro reklamy i marketingu TVP analizuje zawartość spotów reklamowych od 2017 roku. Co roku bada wszystkie spoty emitowane w telewizji w pierwszym kwartale danego roku. Baza filmów pochodzi z narzędzia Wizzad Nielsena, a badanie jest inspirowane projektem agencji mediowej Wavemaker.
Czytaj też: Nowy Press: Chaciński o kulturze, której brak, a także Bojanowski, Nałęcz, CPK oraz Ziobro mediom
(AMS, 03.07.2024)