Answear.LAB i media we wspólnej deklaracji mówią "Stop" zawstydzaniu kobiet
![](/images/contents/photo_78704_1697515963_big.jpg)
Podpisujące się pod deklaracją media nie chcą tolerować m.in. zawstydzania, obraźliwych komentarzy, fałszywych komplementów lub rzekomych żartów (fot. materiały prasowe)
Czołowe polskie media za namową marki Answear.LAB ogłaszają deklarację, w której jednogłośnie mówią "Stop" zawstydzaniu kobiet. Chcą pisać o kobietach tak, by dążyć do równości płci, czyli bez seksizmu oraz obraźliwych i ośmieszających ich osiągnięcia ocen.
"Wzywamy do działań na rzecz zaprzestania zawstydzania kobiet. Rozpowszechnianie wiadomości poniżających kobiety prowadzi do ich uprzedmiotowienia, uciszania, niedoceniania ich umiejętności i opinii, niszczenia ich reputacji, zmusza do dostosowywania się. W końcu sprawia, że czują się bezbronne i wycofują się z życia społecznego" – czytamy we wspólnej deklaracji.
"Wciąż jest za mało dobrych praktyk"
Do #NoShameCoalition już dołączyły: Plotek, Kobieta Gazeta.pl, naTemat, Onet Lifestyle, Wysokie Obcasy, Noizz.pl, Ofeminin.pl, AszDziennik, MamaDu.pl, So Magazyn (WP), Plejada.pl, Zwierciadło. Koalicja jest otwarta dla wszystkich sojuszników sprawy.
Czytaj też: DDB agencją roku, McDonald's reklamodawcą. KTR 2023 wręczone
Jak tłumaczy Agnieszka Pruchnik, brand dyrektorka Answear.LAB, zawstydzać można na wiele sposobów, ale wygląd jest zdecydowanie jednym z najłatwiejszych celów. Dlatego to właśnie ze świata mody powinny dochodzić zdecydowane sygnały potępiające jakiekolwiek przejawy women shamingu.
– Zgodziliśmy się wszyscy, że wciąż jest za mało dobrych praktyk i chcemy nadal inspirować do pisania i mówienia o kobietach tak, by dążyć do równości płci – mówi Agnieszka Pruchnik. – Zawstydzanie kobiet, obraźliwe komentarze, podważanie życiowych wyborów czy osiągnięć prowadzi do uciszania, niedoceniania ich umiejętności w wielu obszarach życia społecznego. Marnujemy w ten sposób ważny społecznie potencjał kobiet. I to w czasach, kiedy świat ma wobec nich wiele oczekiwań. Na przykład, że będą liderkami potrzebnych i ważnych zmian – takie głosy coraz mocniej słychać również w Polsce. Obarcza się kobiety odpowiedzialnością, ale jednocześnie podcina skrzydła i sprawia, że się wycofują. Dlatego właśnie women shaming zasługuje naszym zdaniem na największą krytykę – podkreśla brand dyrektorka Answear.LAB.
Akcję wspierają znane Polki
Podpisujące się pod deklaracją media nie chcą tolerować zawstydzania, obraźliwych komentarzy, fałszywych komplementów lub rzekomych żartów, wykorzystywanych do poniżenia i ośmieszenia celu.
Czytaj też: Ruszyła nowa edycja programu #YouthEmpowered Coca-Coli. Wspieranie młodych
Dlatego zadeklarowały, że nie będą w ten sposób komentować m.in. wyglądu kobiet, ich życiowych wyborów (dotyczących pracy, związków, macierzyństwa etc.) oraz zainteresowań czy wypominać wieku – zwłaszcza podkreślać go w tytułach i konfrontować z wyglądem.
Akcję wspiera feministyczna rysowniczka Lainey Molnar oraz znane Polki, m.in. Małgorzata Szumowska, Lidia Popiel, Ewa Gawryluk, które w swoich mediach społecznościowych na znak protestu przeczytają zawstydzające nagłówki i komentarze, jakie znalazły na swój temat w mediach i social mediach.
Czytaj też: Pod koniec listopada odbędzie się 10. edycja konferencji Imagination Day
(AMS, 17.10.2023)
![Pressletter](/images/pressletter_v2.jpg)