NASK z kampanią o dezinformacji, jej twarzą został Karol Strasburger

Reżyserem kampanii jest Pascal Pawliszewski (fot. materiały prasowe)
Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy rusza z kampanią społeczną "Nie pozwól sobie odebrać głosu", by pokazać, że to, co często wygląda jak prawda, nie zawsze nią jest. A nasze wybory zaczynają się na długo przed wrzuceniem karty do urny.
"Podnoszenie świadomości społecznej na temat metod dezinformacji jest niezbędne, tylko dobrze poinformowane społeczeństwo jest w stanie zbudować odporność oraz rozwijać umiejętność krytycznego myślenia" – mówi Magdalena Wilczyńska, dyrektor Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni w NASK.
Kampania potrwa do wyborów prezydenckich
Kampania społeczna NASK i Ministerstwa Cyfryzacji składa się z trzech 30-sek. odcinków, które pokazują, jak łatwo dziś manipulować obrazem i emocjami i jak bardzo dezinformacja może ingerować w codzienne życie.
Czytaj też: Zmanipulowane przedwyborcze komunikaty udają informacje z mediów. NASK ostrzega
Pierwszy odcinek zaczyna się od jednego newsa, który wydaje się znajomy, ale niesie ze sobą coś niepokojącego. W drugim odcinku obserwujemy, jak fałszywe wiadomości błyskawicznie rozchodzą się po sieci. W trzecim pojawia się znany prowadzący "Familiadę" Karol Strasburger. Na planie zdjęciowym konfrontuje się z nagraniem swojego zmanipulowanego wizerunku.
Reżyserem kampanii jest Pascal Pawliszewski, twórca znany z wykorzystywania nowoczesnych technologii narracyjnych. Spoty zostały zrealizowane z użyciem technologii Virtual Production. Kampania potrwa do wyborów prezydenckich.
Z międzynarodowego badania IPSOS wynika, że 94 proc. respondentów przynajmniej raz zostało wprowadzonych w błąd przez fałszywą informację, zanim zorientowali się, że to manipulacja. Badania NASK pokazały, że szczególnie narażone są kobiety w wieku 35-44 lata, aktywne użytkowniczki internetu i mediów społecznościowych.
Czytaj też: Debata prezydencka w Końskich przyciągnęła do siedmiu stacji średnio 6,16 mln widzów
(MS, 15.04.2025)
