Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Temat: reklama

Dział: REKLAMA

Dodano: Sierpień 22, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

SAR i KTR zachęcają branżę reklamową do wspólnej walki o tantiemy

Branża domaga się przywrócenia twórcom reklam prawa do tantiem za scenariusze filmów reklamowych (fot. Harald Müller/Unsplash.com)

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR i KTR (Klub Twórców Reklamy) ruszają z akcją, która ma przywrócić twórcom reklam prawa do tantiem za scenariusze filmów reklamowych i promocyjnych.

Od 2021 roku, kiedy Ministerstwo Kultury odebrało ZAiKS (Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych) możliwość rozliczenia tantiem za scenariusze i przekazało je Związkowi Autorów i Producentów Audiowizualnych ZAPA, pracownicy branży reklamowej przestali je otrzymywać.

Czytaj też: Startuje Talking Heads – agencja działająca w obszarze podcastów

– Podczas tego przejścia z ZAiKS do ZAPA z listy tych, którym należą się tantiemy, "wypadli" autorzy scenariuszy i storyboardów tworzący filmy reklamowe i promocyjne – wskazuje Marcin Gaworski, CEO 180heartbeats + Jung v. Matt, prezes SAR. – Od tego momentu nie są one wypłacane, a nie wiemy do końca dlaczego. Próbujemy więc to ustalić i – w zależności od wyników tych działań i ustaleń – podjąć jakieś stosowne działania.

Maciej Twardowski, przewodniczący KTR i executive creative director z Ogilvy tłumaczy: Do czasu zmiany, ogłoszonej w 2021 roku przez Ministerstwo Kultury, tantiemy wypłacane były wszystkim twórcom realizacji, wpisanym do metryczki dzieła, które ZAiKS uznał na kreatywne dzieło audiowizualne (bo np. spot o treści "masło tańsze o 40 proc. od soboty do czwartku" – takim dziełem nie jest). ZAiKS wypłacał te tantiemy twórcom niezależnie od tego, czy przekazywali swoje prawa majątkowe do agencji (co jest standardem), czy byli twórcami niezależnymi, bo prawa autorskie są niezbywalne.

Obecnie ZAPA odsyła twórców z branży reklamowej do ZAiKS, a ten ma środki jedynie na wypłacanie tantiem osobom, które podpisały umowy o zbiorowym zarządzaniu prawami majątkowymi. Czyli w praktyce – ZAiKS może wypłacać tantiemy tylko twórcom działającym poza agencjami reklamowymi, resztą wypłat tantiem powinna się zająć ZAPA. Ale ZAPA odmawia i uzasadnienia tej odmowy nie są naszym zdaniem podstawą do niewypłacania tantiem – stwierdza.

Dlatego SAR i KTR zachęcają twórców z branży reklamowej do udziału w akcji wysyłania do ZAPA wniosków o wypłatę należnych tantiem. – Jeśli tych odmów uzbiera się więcej, zaprosimy do rozmów przedstawicieli ZAiKS i ZAPA, w razie konieczności także Ministerstwa Kultury, w celu wyjaśnienia, co i dlaczego się zmieniło i spróbujemy rozwiązać ten problem – wyjaśnia Twardowski. Dodaje, że dla pracowników reklamy tantiemy to spora część ich wynagrodzenia. – W ciągu roku może to być wielkość jednej, dwóch pensji – tłumaczy Twardowski.

Czytaj też: Anna Kordus integrated communication director Publicis Worldwide Poland

Na stronach internetowych SAR i KTR, w ich social mediach, pojawiły się wpisy zachęcające do udziału w akcji (https://ktr.org.pl/artykuly/znikajace-tantiemy). Zamieszczone zostały też wzory pism do ZAPA i Departamentu Prawa Autorskiego oraz Filmu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, formularze zgłoszenia repertuaru wraz z wnioskiem o wypłatę należnych tantiem.

"Kiedy otrzymasz odpowiedź, wyślij jej skan koniecznie do nas (na [email protected]). Zebrane w ten sposób informacje bardzo pomogą nam w walce o zmianę tego niezręcznego i niesprawiedliwego stanu rzeczy i przywrócenia wam wszystkich należnych tantiem" – instruują twórcy akcji. Dodają: "Nie jest to walka, którą możemy wygrać bez Was. Wyślijcie do ZAPA wezwanie do wypłaty należnych wam tantiem".

Czytaj też: TikTok Ad Awards po raz pierwszy w Polsce. Zgłoszenia przyjmowane są do 27 września

(AMS, 22.08.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.