Temat: technologie

Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Styczeń 13, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

IMM i Demagog: Antyukraińska propaganda w mediach społecznościowych rośnie

Wśród kont szerzących najwięcej dezinformacji znalazło się m.in. to należące do posła Grzegorza Brauna (fot. materiały prasowe)

Według raportu przygotowanego przez IMM i stowarzyszenie Demagog tylko w jednym miesiącu w sieci pojawiło się ponad 73 tys. polskojęzycznych wpisów i komentarzy, które w negatywny sposób odnosiły się do Ukrainy oraz Ukraińców. Szacunkowy zasięg antyukraińskiej narracji wyniósł ponad 34 mln kontaktów. Organizacje przedstawiły raport za listopad ub. roku.

Jak informuje Demagog, 92 proc. wszystkich przeanalizowanych przez organizację wpisów pochodziło z Twittera. Serwis ten wygenerował 36,4 proc. całego zasięgu narracji wymierzonej przeciwko Ukrainie.

Czytaj też: Korespondentka Polsat News w Brukseli zniknęła z anteny. Zaprzecza, że odchodzi

Wśród najpopularniejszych kont szerzących antyukraińską narrację znalazły się m.in. te należące do Grzegorza Brauna i Konfederacji. Demagog wskazuje również, iż zaskakująco dużo antyukraińskich treści pojawia się w komentarzach w serwisach takich jak O2.pl, Money.pl, Interia.pl i Next.gazeta.pl. 

Od 1 do 30 listopada 2022 roku w mediach społecznościowych opublikowano 73,5 tys. polskojęzycznych wpisów i komentarzy, które w negatywny sposób odnosiły się do Ukrainy oraz Ukraińców.

W listopadzie antyukraińska narracja nasiliła się w stosunku do października, kiedy negatywnych wpisów o Ukrainie i Ukraińcach było o 34,3 tys. mniej (w listopadzie liczba negatywnych wpisów względem października wzrosła o 88 proc.). Zasięg, który wyniósł 34 mln potencjalnych kontaktów, jest o 12 mln większy niż w październiku.

Czytaj też: Sejm ma dziś głosować ws. ustawy pilotowej. Wątpliwości co do jej zgodności z Konstytucją

Szacunkowa wartość ekwiwalentu reklamowego analizowanych materiałów, którą specjaliści ds. komunikacji określają jako AVE (ang. advertising value equivalent) publikacji, wyniosła 17,3 mln zł i była o 6,89 mln zł większa niż w październiku. To znaczy, że gdyby dowolny podmiot chciał dotrzeć do nas z antyukraińskim przekazem w formie reklamy, musiałby wyłożyć na to ponad 17 mln złotych.

Raport powstał w oparciu o 20 słów kluczowych, którymi posługuje się antyukraińska propaganda. Wśród nich znalazły się m.in.: banderowski, banderowiec, banderyzacja, ukrainizacja, #StopUkrainizacjiPolski, #StopUkrainizationOfPoland. #StopBanderyzacji, #StopBanderyzacjiPolski. W badaniu uwzględniono także ich odmianę przez przypadki. Demagog na bieżąco monitorował wpisy publikowane w mediach społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, Twitter i YouTube. Badano również fora internetowe oraz komentarze pod artykułami. Analiza nie obejmuje natomiast platformy TikTok. 

Pełne badanie znajduje się na stronie Demagog.org.pl.

Czytaj też: TSUE przyznaje, że w TVP mogło dojść do dyskryminacji

(KAP, 13.01.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.