Prawie pół miliona publikacji o Strefie Gazy w polskich mediach i social mediach
Duże zainteresowanie utrzymywało się tylko przez pierwsze miesiące konfliktu w październiku i listopadzie 2023 roku. Na zdjęciu fotoreporterka Doaa al Baz, pracująca na ulicach Gazy 17 września 2024 roku (fot. Haitham Imad/EPA/PAP)
Instytut Monitorowania Mediów przygotował dla magazynu "Press" analizę, w jaki sposób polskie media przez dwa lata relacjonowały konflikt zbrojny w Strefie Gazy. Rzadko wspominano o tym w Republice oraz na YouTubie. Nadzwyczaj często na platformie X, w Tok FM oraz na portalu przemysłowym WNP.pl.
Pod uwagę wzięto okres od 7 października 2023 do końca września br. (czyli nie do zawieszenia broni 10 października), sprawdzając obecność sformułowania "Strefa Gazy" odmienianego przez przypadki.
Zainteresowanie tylko w pierwszych miesiącach
W badanym czasie w sumie opublikowano nieco ponad 478 tys. materiałów o łącznym zasięgu ponad 17 mld osób. Z tego media tradycyjne przygotowały 313 331 materiałów, a ich zasięg przekroczył 13,6 mld odbiorców. W social mediach te statystyki są znacznie niższe – 161 675 publikacji z zasięgiem 3,3 mld.
Czytaj też: Instagram usunął konto zabitego palestyńskiego dziennikarza. Saleh Aljafarawi miał 4,5 mln obserwujących
Jak tłumaczy Joanna Rafał, specjalistka ds. komunikacji marketingowej w IMM, mały oddźwięk w social mediach jest uwarunkowany tym, że w postach, tweetach i wpisach używa się luźniejszego języka. Częściej stosowano określenia "Gaza" bez "Strefa", a takich wzmianek badanie nie uwzględniło.
Media tradycyjne relacjonowały konflikt aktywniej niż media społecznościowe (screen: Imm.pl)
Duże zainteresowanie – rzędu 40-45 tys. publikacji miesięcznie w tradycyjnych mediach i 20-27 tys. w social mediach – utrzymywało się tylko przez pierwsze miesiące konfliktu w październiku i listopadzie 2023 roku. Ale i tak w pierwszym miesiącu materiały o Strefie Gazy stanowiły ledwo pół proc. wszystkich publikacji medialnych.
W Polsce odbywały się wtedy wybory, o których media informowały osiem razy częściej. Nawet o wojnie w Ukrainie publikowały pięć razy więcej treści niż o Gazie.
Najwięcej o Gazie publikowały portale
Spory wzrost zainteresowania Strefą Gazy – ponad 20 tys. publikacji miesięcznie – odnotowano w kwietniu 2024 roku po zabiciu polskiego wolontariusza World Central Kitchen Damiana Sobola. Do 15 tys. miesięcznie wzrosła liczba publikacji w styczniu 2025 roku, gdy była zgoda na pierwsze zawieszenie broni w Gazie. W sierpniu i wrześniu 2025 roku, kiedy polskie media dużo już mówiły o ludobójstwie, a opinię publiczną wzburzyły dezinformacyjne reklamy Izraela w social mediach, fala publikacji ponownie wzrosła do 15 tys. miesięcznie.
Czytaj też: EBU odwołuje listopadowe głosowanie online w sprawie udziału Izraela w Eurowizji
Najwięcej publikowały portale – prawie 180 tys., na drugim miejscu były wspomniane social media, kolejne miejsca zajęły radio (89 tys.), telewizja (34,8 tys.) i prasa (9.4 tys.).
Wśród portali rekordzistą (6869 publikacji) okazał się, co zaskakuje, WNP.pl – portal o przemyśle i gospodarce, który publikuje depesze PAP. Kolejne miejsca zajęły Wiadomosci.Onet.pl (3958), Stooq.pl (2944) oraz Polskieradio24.pl (2208).
W prasie ogólnopolskiej najwięcej o Strefie Gazy pisały "Gazeta Wyborcza" (463), "Rzeczpospolita" (418) oraz "Dziennik Gazeta Prawna" (330).
Wyrównane wyniki wśród stacji telewizyjnych
Wysokie liczby materiałów w ogólnopolskich stacjach radiowych to efekt ich wielu serwisów informacyjnych w ciągu dnia. Najwięcej o Strefie Gazy mówiono w radiu Tok FM (7183), które ma trzy serwisy w ciągu godziny.
Czytaj też: Brytyjskie firmy medialne otrzymały ostrzeżenia prawne w związku z bojkotowaniem Izraela
Na kolejnych miejscach były Polskie Radio 24 (4877) oraz Program I Polskiego Radia (2643). Dla porównania lider wśród stacji pod względem dotarcia – RMF FM – aż 6,5 raza rzadziej (1109) mówił o Strefie Gazy niż Tok FM. Podobnie wicelider rynku Radio Zet (1071), a jeszcze mniej katolickie Radio Maryja (748).
Wśród stacji telewizyjnych wyniki są zdecydowanie bardziej wyrównane. Polsatowski kanał publikujący kilkanaście serwisów informacyjnych dziennie – Wydarzenia 24 – mówił o Strefie Gazy 4940 razy. Zbliżone wyniki uzyskały Polsat News (4783) oraz TVP Info (4551). Zaskakująco niewiele razy (783) o Strefie Gazy wspominała przez dwa lata Republika – stacja informacyjno-publicystyczna skierowana do odbiorców o prawicowych poglądach.
W polskojęzycznych social mediach zdecydowanie najwięcej pisało się o Gazie na platformie X (106 456 publikacji) oraz Facebooku (35 586). Fraza "Strefa Gazy" padała natomiast nadspodziewanie rzadko na YouTubie – zaledwie 386 razy.
Czytaj też: Stowarzyszenie Prasy Zagranicznej wzywa Izrael do wpuszczenia dziennikarzy do Strefy Gazy
(KB, 20.10.2025)










