Temat: reklama

Dział: REKLAMA

Dodano: Listopad 28, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Publicis Groupe: Reklama online i zewnętrzna napędzały rynek reklamy przez 3 kwartały 2022 r.

Wartość rynku reklamowego netto po trzech kwartałach w latach 2013 – 2022

Rynek reklamowy w Polsce urósł po trzech kwartałach 2022 o 5,1 proc. i jego wartość wyniosła prawie 7,7 mld zł, za sprawą prawie 34,3-proc. wzrostu wydatków na reklamę zewnętrzną i 7,9 proc. wzrostu na reklamę online – wynika z najnowszego Raportu o Rynku Reklamy, opublikowanego przez Publicis Groupe Polska.

Najważniejsze wnioski z raportu to:

  • Telewizja oraz magazyny odnotowały po dziewięciu miesiącach 2022 roku spadek przychodów reklamowych.
  • Wartość wydatków na reklamę telewizyjną spadła o 1,5 proc., czyli o niemal 46,2 mln zł.
  • Wartość wydatków na reklamę w internecie wzrosła o 7,9%, czyli o prawie 248,9 mln zł.
  • Wzrósł udział reklamy zewnętrznej i reklamy online w rynku reklamy.
  • Sektorem z największym wolumenem wzrostu wydatków po dziewięciu miesiącach jest handel.

Czytaj też: Poznaliśmy zwycięzców IAB MIXX Awards 2022. Gong, Starcom i ING wśród zwycięzców

Rynek reklamy w Polsce zwiększył wartość o 5,1 proc. po trzech kwartałach 2022 roku względem analogicznego okresu roku 2021. Oznacza to poziom budżetów reklamowych przekraczający o niemal 11,7 proc. te z dziewięciu miesięcy 2019. Jedenaście sektorów zwiększyło budżety reklamowe, a pięć je zredukowało. Największy wzrost wolumenu wydatków wygenerował sektor handlu. W szczególności wyróżniał się wzrost inwestycji na reklamę takich firm, jak Leroy Merlin, Castorama i Aldi. Na drugim miejscu pod względem wolumenu wydatków znalazł się sektor farmaceutyczny, który w analizowanym okresie zwiększył swoje inwestycje reklamowe o ponad 92,0 mln zł (dynamika 13,2 proc.). Na trzeciej pozycji uplasował się sektor pozostałe, którego wielkość budżetów wzrosła o 2 proc., tj. o niemal 13,1 mln zł, głównie za sprawą aktywności reklamowej kategorii: materiały budowalne, usługi dla biznesu, nieruchomości. Największy spadek wolumenu wydatków miał zaś miejsce w przypadku sektora żywności – producenci żywności przeznaczyli na reklamę mniej o 142,0 mln zł (dynamika -19,4 proc.). Uwagę zwracały redukcje budżetów takich firm, jak Ferrero Polska, Nestlé Polska, a także Storck.

W pierwszym kwartale roku 2022 wzrost zanotowały wszystkie media z wyjątkiem telewizji oraz magazynów. Najszybciej rosły wydatki na reklamę zewnętrzną – o 34,3 proc., tj. o 101,7 mln zł. Budżety internetowe wzrosły o 248,9 mln zł, reklama radiowa zanotowała wzrost o 15,5 mln zł, a przychody reklamowe w dziennikach wzrosły o 5,6 mln zł. Rynek reklamy kinowej oszacowany został na przeszło 74,7 mln zł. W telewizji spadek przychodów reklamowych wyniósł 46,2 mln zł, a w magazynach – 3,3 mln zł.

Czytaj też: Reżyser i scenarzysta Michał Toczek dołącza do Bluebird Artists

Po trzech kwartałach wartość budżetów na reklamę w internecie (bez wydatków na ogłoszenia) wyniosła ponad 3,4 mld zł, co oznacza wzrost o 7,9 proc. w stosunku do trzech kwartałów 2021 roku.

Wielkość rynku reklamy telewizyjnej oszacowano na 3050,6 mln zł. Było to mniej o 1,5% proc. niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Przychody reklamowe w radiu wyniosły po trzech kwartałach 2022 niemal 530 mln zł, co oznacza wzrost o 3 proc. wobec analogicznego okresu 2021.

Pełny raport – kliknij tutaj.

Czytaj też: "Jestem kobietą" marki Yes z nagrodą Grand Prix YouTube Works Awards 2022

(M, 28.11.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.