Publicis Groupe: Reklama online i zewnętrzna napędzały rynek reklamy przez 3 kwartały 2022 r.
Wartość rynku reklamowego netto po trzech kwartałach w latach 2013 – 2022
Rynek reklamowy w Polsce urósł po trzech kwartałach 2022 o 5,1 proc. i jego wartość wyniosła prawie 7,7 mld zł, za sprawą prawie 34,3-proc. wzrostu wydatków na reklamę zewnętrzną i 7,9 proc. wzrostu na reklamę online – wynika z najnowszego Raportu o Rynku Reklamy, opublikowanego przez Publicis Groupe Polska.
Najważniejsze wnioski z raportu to:
- Telewizja oraz magazyny odnotowały po dziewięciu miesiącach 2022 roku spadek przychodów reklamowych.
- Wartość wydatków na reklamę telewizyjną spadła o 1,5 proc., czyli o niemal 46,2 mln zł.
- Wartość wydatków na reklamę w internecie wzrosła o 7,9%, czyli o prawie 248,9 mln zł.
- Wzrósł udział reklamy zewnętrznej i reklamy online w rynku reklamy.
- Sektorem z największym wolumenem wzrostu wydatków po dziewięciu miesiącach jest handel.
Czytaj też: Poznaliśmy zwycięzców IAB MIXX Awards 2022. Gong, Starcom i ING wśród zwycięzców
Rynek reklamy w Polsce zwiększył wartość o 5,1 proc. po trzech kwartałach 2022 roku względem analogicznego okresu roku 2021. Oznacza to poziom budżetów reklamowych przekraczający o niemal 11,7 proc. te z dziewięciu miesięcy 2019. Jedenaście sektorów zwiększyło budżety reklamowe, a pięć je zredukowało. Największy wzrost wolumenu wydatków wygenerował sektor handlu. W szczególności wyróżniał się wzrost inwestycji na reklamę takich firm, jak Leroy Merlin, Castorama i Aldi. Na drugim miejscu pod względem wolumenu wydatków znalazł się sektor farmaceutyczny, który w analizowanym okresie zwiększył swoje inwestycje reklamowe o ponad 92,0 mln zł (dynamika 13,2 proc.). Na trzeciej pozycji uplasował się sektor pozostałe, którego wielkość budżetów wzrosła o 2 proc., tj. o niemal 13,1 mln zł, głównie za sprawą aktywności reklamowej kategorii: materiały budowalne, usługi dla biznesu, nieruchomości. Największy spadek wolumenu wydatków miał zaś miejsce w przypadku sektora żywności – producenci żywności przeznaczyli na reklamę mniej o 142,0 mln zł (dynamika -19,4 proc.). Uwagę zwracały redukcje budżetów takich firm, jak Ferrero Polska, Nestlé Polska, a także Storck.
W pierwszym kwartale roku 2022 wzrost zanotowały wszystkie media z wyjątkiem telewizji oraz magazynów. Najszybciej rosły wydatki na reklamę zewnętrzną – o 34,3 proc., tj. o 101,7 mln zł. Budżety internetowe wzrosły o 248,9 mln zł, reklama radiowa zanotowała wzrost o 15,5 mln zł, a przychody reklamowe w dziennikach wzrosły o 5,6 mln zł. Rynek reklamy kinowej oszacowany został na przeszło 74,7 mln zł. W telewizji spadek przychodów reklamowych wyniósł 46,2 mln zł, a w magazynach – 3,3 mln zł.
Czytaj też: Reżyser i scenarzysta Michał Toczek dołącza do Bluebird Artists
Po trzech kwartałach wartość budżetów na reklamę w internecie (bez wydatków na ogłoszenia) wyniosła ponad 3,4 mld zł, co oznacza wzrost o 7,9 proc. w stosunku do trzech kwartałów 2021 roku.
Wielkość rynku reklamy telewizyjnej oszacowano na 3050,6 mln zł. Było to mniej o 1,5% proc. niż w analogicznym okresie 2021 roku.
Przychody reklamowe w radiu wyniosły po trzech kwartałach 2022 niemal 530 mln zł, co oznacza wzrost o 3 proc. wobec analogicznego okresu 2021.
Pełny raport – kliknij tutaj.
Czytaj też: "Jestem kobietą" marki Yes z nagrodą Grand Prix YouTube Works Awards 2022
(M, 28.11.2022)