IAB AdEx: w pierwszym kwartale wydatki na reklamę online wzrosły o 8,8 proc.
W pierwszym kwartale 2022 roku odnotowano stabilizację i powrót do trendu wzrostowego sprzed pandemii (fot. materiały prasowe)
Po pierwszym kwartale 2022 roku wydatki reklamodawców w internecie wzrosły o prawie 120 mln zł w ujęciu rok do roku. Wartość rynku reklamowego online osiągnęła dzięki temu prawie 1,5 mld zł, z dynamiką wzrostu na poziomie 8,8 proc.
Po wyhamowaniu wywołanym pandemią w 2020 roku i dzięki dynamicznemu wzrostowi w 2021 roku, pierwszy kwartał br. pokazał, że rynek reklamy online jest stabilny i wraca do trendu wynikającego ze średniego rocznego indeksu wzrostu obserwowanego przez pandemią.
W rynku online nadal najpopularniejsza jest reklama graficzna (statyczny display oraz wideo), która odpowiada za 43 proc. wszystkich wydatków na działania online. Jej indeks wzrostu wyniósł 4 proc. SEM, czyli reklamy w wyszukiwarkach, mają 32 proc. udziału w rynku reklamowym dzięki zanotowaniu 5-proc. wzrostu. Wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (o 30 proc. więcej), które odrabiają straty po roku 2020 (wówczas ich wartość spadła o 8 proc.), a których udział w rynku wynosi 21,4 proc. (o 3,5 proc. więcej, niż w pierwszym kwartale 2021 roku).
Wzrost odnotowały też wszystkie kluczowe kanały sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.
Najwięcej na reklamę w pierwszym kwartale 2022 roku wydały firmy z branży handlowej, które odpowiadają za 20 proc. wydatków na komunikację w sieci. Producenci komputerów i audio-wideo (m.in. telefonów i telewizorów) mają 11-proc. udział w wydatkach, firmy telekomunikacyjne odpowiadają za 9 proc.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (wykorzystywane są szacunkowe wydatki na reklamę opartą na danych PwC, IHS oraz Gemius), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo wykorzystywane są szacunkowe wydatki na reklamę), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo wykorzystywane są dane szacunkowe), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP.
(KAP, 15.09.2022)