IAB Polska/PwC AdEx: Dwucyfrowy wzrost reklamy online po pierwszym kwartale 2023 roku
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe. Dane zbierano do 21 lipca 2023 roku (fot. Campaign Creators/Unsplash.com)
Po pierwszym kwartale 2023 roku wydatki na reklamę online wzrosły o ponad 200 mln zł w ujęciu rok do roku. Wartość rynku reklamowego online osiągnęła dzięki temu prawie 1,7 mld zł z dynamiką wzrostu na poziomie 14 proc.
Rok 2023 rozpoczął się dla reklamy online bardzo dobrze. Z poziomu 10 proc., zaobserwowanego w roku ubiegłym, w pierwszym kwartale 2023 roku dynamika wzrostu podskoczyła do 14 proc. Dla porównania – w analogicznym kwartale 2022 roku indeks wyniósł 9 proc. Obserwowane trendy świadczą o tym, że po pandemicznym zawirowaniu w roku 2020 (gdy tempo rozwojowe wydatków na komunikację marketingową w sieci spadło do 5 proc.), internet na stałe powrócił do długoterminowego trendu ze średnim indeksem sięgającym dwucyfrowego wzrostu.
Czytaj też: Tymbark powraca z nową aranżacją utworu "Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał"
Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie. Nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), pozyskująca 41 proc. udziału i wyprzedzająca SEM, który stanowi jedną trzecią tortu reklamowego online. Wszystkie formaty odnotowały dodatnie wskaźniki wzrostu.
W aspekcie podziału branżowego ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Kolejność na ścisłym podium pozostała taka sama, a na pozostałych miejscach doszło do nieznacznych roszad. Największy wzrost odnotowały branże: nieruchomości oraz podróże, turystyka, HoReCa.
Największy wzrost odnotowały branże: nieruchomości oraz podróże, turystyka, HoReCa (fot. materiały prasowe)
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe. Dane zbierano do 21 lipca 2023 roku.
Czytaj też: Agata Małkowska-Szozda po przetargu Wawelu: Rejection fee i Belg, który nas nie rozumiał
(AMS, 08.08.2023)