Tylko 16 proc. Polaków ufa influencerom
![](/images/contents/photo_71020_1653889587_big.jpg)
Mimo krytyki marki nawiązują z infuencerami współpracę (fot. Laura Chouette/Unsplash.com)
Influencera próżno szukać wśród zawodów cieszących się zaufaniem – wynika z badania przeprowadzonego przez instytut badawczy SW Research na zlecenie agencji LoveBrands Group.
Wpływowi twórcy internetowi, którzy zarabiają na reklamach produktów i usług różnych marek, dzięki wypracowanym zasięgom zamykają ranking z wynikiem 16 proc. Wyprzedzili ich: urzędnicy (30 proc.), pracownicy budowlani (36 proc.), a nawet politycy (19 proc.) Najbardziej ufamy strażakom (65 proc.).
Problemy influencerów: nachalność, kontrowersje, rozwlekłość
Wśród najczęściej wymienianych przez respondentów przyczyn tak niskiego poziomu zaufania polskiego społeczeństwa do twórców internetowych pojawiły się: przesadna lub nachalna prezentacja produktu (41 proc.), kontrowersyjny i wulgarny materiał (35 proc.), a także zbyt długa i rozwlekła treść posta (33 proc.). Mocno wybrzmiała również zbyt duża częstotliwość sponsorowanych treści (27 proc.) oraz ich nieprofesjonalna estetyka (19 proc.).
Czytaj też: Papaya Films: Generacja Z wkracza do branży kreatywnej
Mimo krytyki marki nawiązują z infuencerami współpracę, a internetowy twórca przyciąga naszą uwagę oraz zabiera czas. Podstawowym czynnikiem powiększającym zasięgi są interesujące i inspirujące treści (46 proc.), poszukujemy również walorów estetycznych publikowanych zdjęć i filmów (38 proc.), a także realnych oszczędności, czyli akcji promocyjnych, np. kodów rabatowych (31 proc.).
Obserwowani przez pół internetu
Aż 46 proc. internautów obserwuje influencerów, trzech na dziesięciu zaczęło obserwować reklamowaną przez influencera markę, a dwóch na dziesięciu zaczęło obserwować influencera po nawiązaniu współpracy z ich ulubioną marką.
![Press](/images/contents_blocks/photo_164889_1653889463_big.jpg)
Internautów najbardziej irytuje przesadna lub nachalna prezentacja produktu (fot. materiały prasowe)
Analiza wyników badań wskazuje na zwiększający się poziom zaufania do twórców internetowych wraz ze wzrostem wieku odbiorcy treści: do 24 lat – 16 proc., 25-34 lata – 24 proc., 35-49 lat – 27 proc.; powyżej 50 lat – 33 proc.). W ujęciu rok do roku (2022 vs 2021) widoczny jest spadek zaufania do influencerów w grupie osób w wieku 25-34 (o 4 punkty procentowe).
Czytaj też: Park Miniatur Inwałd wybrał w przetargu agencję Ancymony
Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-4 maja br. techniką CAWI na próbie 1026 dorosłych Polaków.
(AMS, 30.05.2022)
![Pressletter](/images/pressletter_v2.jpg)