W branży reklamowej kobiety zarabiają o 18 proc. mniej od mężczyzn
W przypadku ponad 60 proc. stanowisk z 62 badanych agencji średnie wynagrodzenie w ostatnim roku wzrosło o 4 proc. (fot. Pixabay)
Wskaźnik Gender Pay Gap w sektorze komunikacji marketingowej wynosi 18 proc. Oznacza to, że średnio kobiety zarabiają o 18 proc. mniej od kolegów z branży. Średnio wynagrodzenia w sektorze wzrosły o 4 proc. w stosunku do wyników badania opublikowanych w 2021.
Badanie wynagrodzeń w komunikacji marketingowej prowadzone jest od 1999 roku. Tegoroczne objęło 62 agencji należących do Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.
Czytaj też: "Zasiedziałem się". O Pawle Tyszkiewiczu, który od 20 lat zarządza SAR
W przypadku ponad 60 proc. stanowisk średnie wynagrodzenie wzrosło w ostatnim roku, jednocześnie firmy wróciły do wypłacania premii, po tym, jak część z agencji zamroziła lub ograniczyła je w trakcie pierwszego roku pandemii.
Według wskaźnika Gender Pay Gap, który przedstawia procentową różnicę między średnią płacą zasadniczą wszystkich kobiet a średnią płacą zasadniczą wszystkich mężczyzn, obliczoną dla osób, których dane zebrano w badaniu, średnio kobiety w sektorze komunikacji marketingowej zarabiają o 18 proc. mniej niż mężczyźni. Przedstawiciele SAR zwracają uwagę, że to wynik niższy niż w sektorze mediów (23 proc.) czy dla ogółu branży (21 proc.).
Z badania SKM SAR wynika, że account director zarabia miesięcznie 13,7 tys. zł (w poprzednim badaniu - 14 tys. zł) , account manager – 9 tys. (bez zmian), a account executive – 5,9 tys. zł (6 tys. zł). Z kolei na stanowiskach kreatywnych najwięcej zarabiają: senior copywriter – 11,8 tys. zł (11,2 tys. zł), senior art director – 11,5 tys. zł (11,4), art director – 9,5 tys. zł (8,2 tys. zł), copywriter – 8,1 tys. zł (7,4 tys. zł).
Czytaj też: Polska branża komunikacyjna dla Ukrainy: mieszkania, zbiórki, oferty pracy
Zarobki w digitalu to: web developer - 8,1 tys. zł (9,6 tys. zł), motion designer/animator – 10,1 tys. zł (7,5 tys. zł) i performance specialist – 7,1 tys. zł (6,6 tys. zł). Płaca media menedżera w domu mediowym to ok. 11,8 tys. zł (11,8 tys. zł), senior media plannera - 8,7 tys. zł (8,5 tys. zł), a media plannera/buyera – 6,5 tys. zł (6,2 tys. zł).
Badanie przeprowadzono w styczniu i lutym 2021 roku wśród zrzeszonych w SAR podmiotów, we współpracy z opracowującą wyniki firmą Willis Towers Watson Polska. Wymienione wartości pensji to wartość rynkowa mediany dla typowych stanowisk w branży komunikacji marketingowej dla płacy gwarantowanej brutto, która nie obejmuje zmiennych, czyli premii i prowizji.
(KAP, 03.03.2022)