IAB AdEx: w trzecim kwartale 2021 r. wydatki na reklamę online wzrosły o 22 proc.
W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku wydatki na reklamę internetową wzrosły o 22,6 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej (fot. Domenico Loia/Unsplash)
Badanie IAB AdEX pokazuje, że w trzecim kwartale 2021 roku wydatki na reklamę wyniosły o 22 proc. więcej, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Tym samym podtrzymany został indeks wzrostu z drugiego kwartału 2021 roku.
IAB Polska i PwC opublikowały badanie dotyczące wydatków na reklamę internetową w trzecim kwartale 2021 roku. W działaniach online nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display i wideo na portalach internetowych) - osiągnęła ona w tym czasie 45 proc. udziału. Udział reklam stworzonych pod mobile to 32 proc., podczas gdy wydatki na social media to 16 proc. wszystkich kosztów poniesionych przez reklamodawców w internecie.
Z badań IAB dotyczących 2021 roku wynika, że wydatki reklamodawców na komunikację w sieci w trzech pierwszych kwartałach 2021 roku wyniosły 4,3 mld zł i były o prawie 800 mln zł wyższe niż w tym samym okresie rok wcześniej.
Autorzy badania dotyczącego trzeciego kwartału ub.r. zwracają uwagę na dynamiczny wzrost wydatków na ogłoszenia (format, którego istotnym elementem przekazu jest tekst), który w stosunku do pierwszych trzech kwartałów 2020 roku wynosi 37,7 proc. Dynamika wzrostu display i SEM wyniosła odpowiednio 25,3 proc. i 11,2 proc. W wypadku reklam wideo i działań natywnych wzrosty wyniosły 28,6 proc. i 31,8 proc.
Najwięcej na reklamę w trzecim kwartale 2021 roku wydały firmy z branży handlowej, które odpowiadają za 19 proc. wydatków na komunikację w sieci. Producenci komputerów i audiowideo (producenci m.in. telefonów i telewizorów) mają 11-proc. udział w wydatkach, firmy telekomunikacyjne odpowiadają za 9 proc.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (wykorzystywane są szacunkowe wydatki na reklamę opartą na danych PwC, IHS oraz Gemius), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo wykorzystywane są szacunkowe wydatki na reklamę), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo wykorzystywane są dane szacunkowe), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP.
Dane zbierano do 24 stycznia br.
(KAP, 04.02.2022)