Dział: REKLAMA

Dodano: Grudzień 31, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Reklama 2021. Subiektywny przegląd personaliów w branży reklamowej

Spore zmiany na rynku reklamy w 2021 roku. Także w największych firmach (screen Publicis Groupe)

Walcząc o każdy kawałek biznesu, firmy się dzieliły, łączyły, zmieniały. Można się było pogubić w nazwach, tytułach, projektach. Zmianom struktur towarzyszył - jak co roku - ruch w kadrach. Czasem dość nieoczekiwany. Czasem – wprost przeciwnie - odkładany zbyt długo. Polityka i media, tworzące środowisko wokół reklamy, też dostarczały niespodzianek. Przedstawiamy subiektywny przegląd zmian personalnych w reklamie roku 2021.

Największe personalne trzęsienie ziemi przeszyły w 2021 roku Publicis Groupe - choć, zaskakujące, nic się po nich nie zawaliło… Przeciwnie, zmiany personalne i uporządkowanie tak struktury, jak i strefy wpływów, było w tej grupie bardzo potrzebne. I to od dość dawna. Miał się tym zająć Jarek Ziębiński, chief executive officer Publicis Groupe Northern & Central Europe, ale się nie zajął i sam z końcem marca rozstał się z firmą.

Press

(fot. Linkedin.com/Jarek-ziebinski)

Jarek Ziębiński z Publicis Groupe jest związany od 1996 roku - najpierw jako managing director Leo Burnett Warszawa (1996-2001), potem jako chairman & CEO Central & Eastern Europe (2001-2008). W latach 2009-2015 był na stanowisku chairman & CEO Asia Pacific z siedzibą w Singapurze, a w latach 2016-2018 z Paryża odpowiadał za Publicis One jako global CEO. W 2018 roku objął ostatnio zajmowane stanowisko.

Wkrótce po Ziębińskim z Publicis Groupe pożegnał się Tomasz Pawlikowski, który od 2018 roku jako co-CEO zarządzał organizacją w Polsce wspólnie z Piotrem Piętką. Pawlikowski pracował w Publicis od zawsze. Był jednym z jej współzałożycieli, jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku.
A na koniec, po niemal 22 latach pracę w Publicis Groupe zakończył Marek Gargała, operating director creative resources Publicis Groupe Polska. Podlegały mu agencje: Leo Burnett, Saatchi & Saatchi, Publicis Worldwide, LiquidThread. Jego stanowisko zostało zlikwidowane.

To koniec pewnej epoki nie tylko w Publicis Groupe, ale i w całej branży. Ziębiński, ojciec największych sukcesów agencji Leo Burnett w historii tej agencji, Pawlikowski - od którego wszystko się w tej grupie zaczęło - i Gargała - który stał u steru ponad dwie dekady.
Tym razem wiatr zmian przyszedł nie, jak zwykle, ze Wschodu, ale prosto z Paryża…

Zakręt w inną stronę

Kiedy dla jednych coś się kończy, dla innych - właśnie się zaczyna. Jacek Stalewski, prezes Grupy Grandes Kochonos i jednocześnie jedna z najbardziej rozpoznawalnych osób w branży reklamowej, po 30 latach przechodzi do produkcji filmowej. W tym celu z Piotrem Zygo (byłym prezesem Multikina, a także byłym prezesem klubu piłkarskiego Legia Warszawa, wcześniej związanym także m.in z Eurobankiem i TP SA) założył studio produkcji filmowej Bagatela Studio Filmowe. Stalewski został prezesem studia, które jest już w trakcie realizacji pierwszej produkcji - komedii romantycznej. W 2022 roku ma ona trafić na jedną z platform streamingowych.

Press

Jacek Stalewski przechodzi do produkcji filmowej (fot. Szymon Jankowski)

Nie była to jedyna w 2021 zaskakująca zmiana w branży

  • Łukasz Chomyn, również z Grandes Kochonos. Szef działu strategii i new business, zakończył pracę w reklamie i został partnerem w firmie UnButton. UnButton to firma odzieżowa, która szyje podwykonawczo dla marek odzieżowych, a także dla artystów, projektantów, raperów, którzy chcą stworzyć swoją własną markę. Firma koordynuje cały proces produkcji odzieży - od pomysłu aż po gotowy produkt.
  • Jakub Eichelberger, pełniący od dwóch lat funkcję deputy managing director, a także członek zarządu DDB Warszawa, odszedł z agencji do firmy Tylko, gdzie został head of brand. Tylko to założona w 2015 roku firma meblowa, specjalizująca się w spersonalizowanych regałach, które kupujący mogą dostosować w najdrobniejszych szczegółach.
  • Magdalena Czaczkowska, client service director w Agencji Reklamowej S4, rozstała się z firmą po 15 latach i całkowicie zmieniła branżę - dołączyła do pracowni Schwitzke Górski, która specjalizuje się w kreowaniu wizerunku marek, projektowaniu produktu oraz projektowaniu architektonicznego wnętrza i architektury, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni handlowych i powierzchni komercyjnych.
  • Nieco mniej zaskakująca była decyzja Kamila Redestowicza, executive creative directora BBDO Warszawa i creative director Molecular BBDO, który zamienił reklamę na pracę w CD Projekt Red, gdzie objął nowe w strukturach tej firmy stanowisko dyrektora kreatywnego. CD Projekt to wydawca i producent gier, m.in. "Cyberpunka 2077" i "Wiedźmina”. Dla kreatywnego to ogromne pole do popisu.

PR dobry na wszystko… albo i nie

W kategorii zmiany należy też potraktować decyzję Igora Jankego o rozstaniu się z agencją public relations R4S Consulting, w której był partnerem. Jako powód wskazywał objęcie przez jego żonę Bognę Janke stanowiska sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta RP. Zakładamy, że ta decyzja pozostaje całkiem bez związku z faktem, że R4S Consulting od miesięcy mierzy się z kryzysem wizerunkowym: funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego przeszukali jej warszawskie biuro - CBA interesuje się umowami R4S.

Press

Swój powrót do dziennikarstwa Igor Janke ogłosił na Twitterze (screen Youtube.com/Układ otwarty - Igor Janke

Wcale też nie zaskoczyła nas nominacja Radosława Kazimierskiego na stanowisko dyrektora biura public relations Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Wcześniej był dyrektorem biura zarządu Poczty Polskiej, odpowiadającym za działania public relations, a także m.in. dyrektorem zarządzającym w agencji Nowe Media PR oraz rzecznikiem prasowym Polskiego Radia.

Tylko nie znających realiów w Polska Press mogło zaskoczyć, że Krzysztof Zyzik, który po 14 latach stracił stanowisko redaktora naczelnego "Nowej Trybuny Opolskiej" został dyrektorem ds. public relations i komunikacji w firmie budowlanej Adamietz. Zyzik w "Nowej Trybunie Opolskiej" pracował od 1993 r., w 2006 roku został zastępcą redaktora naczelnego dziennika, a rok później redaktorem naczelnym. Z sukcesem przeprowadził proces transformacji redakcji gazetowej w multimedialne wydawnictwo. Ale okazał się zbędny, gdy powiał wiatr zmian. Przywiał zapach benzyny.

Nowe otwarcie

Katarzyna Szewczuk, dyrektor zarządzająca, oraz dyrektorki kreacji Małgorzata Drozdowska i Agnieszka Klimczak, odeszły z FCB Bridge2Fun. Ich stanowiska nie będą ponownie obsadzane, bo agencja, zdaniem Rafała Barana, prezesa FCB Bridge2Fun, nie ma potrzeby zatrudniania nowych osób na ich miejsce. Według Barana pandemia pokazała, że struktura agencji reklamowych jest przestarzała i nie odpowiada nowym czasom.

Pewnie tylko patrzeć, jak na reklamowej mapie pojawi się jakaś nowa agencja, złożona z … wkrótce się przekonamy.

Sporo ruchu w biznesie

  • Wydawało się, że praca w dynamicznie rosnącej Brand New Galaxy to praca marzeń. I spełniło się ono ponad rok temu Maciejowi Lissowskiemu, chief operating officerowi w Pathfinder 23. Ale zamienił je na inne i zaczął pracę w agencji influencer marketingu indaHash - został tam członkiem zarządu, i jest odpowiedzialny za działania operacyjne i biznesowe w Polsce oraz na rynkach CEE.
  • Elżbieta Kręt w MediaComie objęła stanowisko client director. Do agencji trafia po 18 latach spędzonych w Universal McCann.
  • Agnieszka Gozdek, strategy director w Isobar (Dentsu) dołączyła do grona partnerów 180heartbeats + Jung v Matt.
  • Do działu kreacji McCann dołączyła Magdalena Drozdowska, obejmując stanowisko creative group head. Ma zajmować się przede wszystkim obsługą MasterCard. Ostatnio Drozdowska i Tytus Klepacz współpracowali jako niezależny team kreatywny i realizowali projekty na zlecenie agencji reklamowych.
  • Agnieszka Zubrzycka została managing director agencji Brain. Jakub Kamiński, współwłaściciel i dyrektor kreacji, dotychczas pełniący funkcję managing directora, został prezesem zarządu i skupi się obecnie, wraz z Asiyą Maliowską, na nadzorze właścicielskim.

(AMS, 31.12.2021)

Pozostałe tematy weekendowe

Mistrz świata w kategorii wywiad. Pieter the better
Reklama w roku 2021. Subiektywny ranking, a w nim sukcesy...
Gaming 2021. Rok wizerunkowych porażek w świecie gier...
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.