Kruszwil i Maffashion pod lupą UOKiKu
(screen Youtube/Oświeceni Hedoniści)
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie którego celem jest sprawdzenie, czy polscy influencerzy nie promują "scamów". Urząd zagroził też karami czterem influencerom, którzy nie odpowiedzieli na jego wezwania w postępowaniu dotyczącym kryptoreklamy.
Ta czwórka to Marek "Kruszwil" Kruszel, Marcin "MD" Dubiel, Julia "Maffasion" Kuczyńska i Marlena "Marley" Sojka. Jak wyjaśnia urząd - pod koniec września wszczęto postępowania dotyczące influencerów, którzy nie oznaczali materiałów promujących produkty i usługi jako reklamy. Urząd skierował wtedy wezwania zarówno do agencji reklamowych, jak i samych twórców z prośbą o udzielenie informacji na temat zawartych umów, zasadach współpracy z klientami i tego, w jaki sposób oznaczane były publikowane przez nich treści. Od części nie otrzymał odpowiedzi.
- Takie zachowanie odczytujemy jako brak współpracy z Prezesem Urzędu w toku prowadzonego postępowania, za co grożą osobne sankcje finansowe. Z tego też powodu wszcząłem postępowania w sprawie nałożenia kary za brak udzielenia informacji. Nie wykluczamy kolejnych tego rodzaju działań – zarówno względem przedsiębiorców, którzy nie udzielają informacji w postępowaniu dotyczącym kryptoreklamy, jak i tzw. scamu - stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Scam to działanie promocyjne, którego celem jest wprowadzenie konsumenta w błąd. Przykładowo, influencer reklamuje parę słuchawek, które dzięki niemu kosztują 100 zł zamiast oryginalnej ceny 600 zł, podczas gdy w rzeczywistości okazuje się, że są to tanie podróbki kupowane na zagranicznych portalach, za dużo niższą cenę.
Przypomnijmy, że w rozmowie z "Presserwisem" przedstawiciele branży, tacy jak Kamil Bolek, dyrektor marketingu agencji influencer marketingu LTTM, podkreślali, że są przeciwko kryptoreklamom i nieuczciwym praktykom. - Od tego zależy wizerunek całej branży jako faktycznie profesjonalnej i z odpowiednią standaryzacją - mówił Bolek i dodawał, że wspólnie z UOKiKiem chce stworzyć spójny standard dla całego rynku. - Zależy nam na prawie, które będzie obowiązywało wszystkich.
(KAP, 29.11.2021)