Temat: na weekend

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Październik 01, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wydatki na reklamę w kinach wzrosły dziewięciokrotnie

Najwięcej na reklamę w omawianym okresie wydało Kino Świat (fot. Kilyan Sockalingum/Unsplash.com)

Wydatki reklamowe w kinach w okresie wakacyjnym (czerwiec-sierpień) wzrosły ponaddziewięciokrotnie (z 20,85 mln zł do 189,01 mln zł, czyli o 806,47 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem w 2020 roku.

Najwięcej na reklamę w omawianym okresie wydało Kino Świat – 33,3 mln zł. Kolejne były: Storytel – 13,96 mln zł, Cinkciarz.pl – 11,94 mln zł, Ferrero Polska – 10,18 mln zł i Pepsi-Cola General Bottlers Poland – 10,15 mln zł.

Największe wpływy reklamowe zanotowały: New Age Media (broker reklamy kinowej Cinema City) – 61,71 mln zł (wzrost o 914,05 proc.), Multikino Media (broker reklamy kinowej Multikina) – 66,28 mln zł (wzrost o 894,79 proc.) i Tandem Media (broker reklamy kinowej Agory) – 61,02 mln zł (wzrost o 806,47 proc.).

Łukasz Muszyński, wicenaczelny serwisu Filmweb.pl, tegoroczny wzrost wydatków w kinach tłumaczy dużymi premierami, które przyciągają widzów, a w rezultacie przekładają się na wzmożoną działalność reklamodawców. – Zeszłe wakacje okazały się martwym okresem. Jedyne produkcje, które przyciągały przed ekrany były skierowane do dzieci. One zresztą też trafiały z opóźnieniem do polskich kin – tłumaczy Muszyński. – W tym roku sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Wszystkie najważniejsze premiery z zeszłego roku przełożono na ten i kalendarz premier jest realizowany zgodnie z planem. W najbliższych miesiącach będą takie premiery, jak “Nie czas umierać”, czyli kolejna część serii o Jamesie Bondzie oraz “Wesele” Wojciecha Smarzowskiego. To są filmy, na które wielu widzów czeka. Dlatego zakładając, że widownia będzie, reklamodawcy będą chcieli zostawić w kinach pieniądze.

Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media, tłumaczy, że reklamodawcy w zeszłym roku, nie mając pewności, kiedy kina wznowią działalność, praktycznie nie uwzględniali ich w planach – stąd niska baza do porównań.

– Lato 2021 roku było zdecydowanie inne. Kina powróciły do działalności już w czerwcu, repertuar był bardzo ciekawy i zróżnicowany. Wyniki frekwencyjne za lipiec i sierpień są ponadtrzykrotnie lepsze w porównaniu z minionym rokiem. To wszystko przekłada się na skokowy wzrost wydatków reklamowych w kinach – mówi Moszczyński. – Sytuacja stabilizuje się, a w perspektywie takich premier w najbliższym czasie, jak kolejna część Bonda, "Diuna" czy "Matrix" reklamodawcy zapowiadają jeszcze większe zaangażowanie promocyjne w kino – mówi Moszczyński.

Dobrej myśli jest też Bianka Pawlewska, international vice-president of advertising w NAM Cinema City Group, która mówi, że obecnie bloki reklamowe w ich kinach są zapełnione. – Spodziewamy się dalszego wzrostu frekwencji w kinach, zwłaszcza biorąc pod uwagę atrakcyjność premier filmowych i repertuaru zaplanowanego na czwarty kwartał. Liczymy też na dalszy wzrost zainteresowania reklamą kinową ze strony marketerów, co już teraz widoczne jest w zestawieniach – tłumaczy Pawlewska. 

– Pomimo że do wartości wydatków reklamowych w kinie z 2019 roku jest nadal daleko, a wyniki cennikowe zawyżają realny wzrost wydatków w tym medium, to obecna dynamika wzrostu nakładów marketingowych w kinie wygląda bardzo obiecująco – dodaje Moszczyński.

Pierwszy dotkliwy dla branży okres trwał od 12 marca do 6 czerwca 2020 roku, kiedy kina w Polsce zostały zamknięte. Swoje placówki sieć Multikino zaczęła otwierać dopiero w drugiej połowie czerwca ub.r., a Helios i Cinema City w lipcu. Ponownie zamknięto kina w Polsce 7 listopada. Na 12 lutego 2021 roku rząd zapowiedział warunkowe otwarcie kin na dwa tygodnie, w rygorze 50 proc. zajętości miejsc na widowni, bez możliwości sprzedaży żywności. Oficjalne otwarcie w tym roku nastąpiło 21 maja.

(BAE, 01.10.2021)

Pozostałe tematy weekendowe

Kolejne dwa miesiące bez kontroli mediów na granicy z...
Jak nie puścić fake newsa. Warsztat dziennikarski
"Gazeta Wyborcza" ryzykuje, zrywając współpracę z portalem...
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.